Het zit er bijna op!
Ja je ziet het goed, het avontuur zit er al bijna op. De jaren zijn echt voorbij gevlogen. Ondanks alle periodes waarbij mijn studenttijd belemmerd werd, zoals corona, kijk ik met een goede blik terug op vier prachtige jaren. Hierbij heb ik veel geleerd over diverse onderwerpen met betrekking op zoal marketing en sales. Zo ben ik er ook achter gekomen welke kan ik op wil in het bedrijfsleven en wat ik echt leuk vind om te doen. Dit is namelijk het optimaliseren van bedrijfsuitvoeringen, het in contact komen met anderen en het aangaan en onderhouden van klant- en zakelijk relaties. In andere woorden, lekker babbelen onder het gemak van een lekkere kop thee (lust geen koffie).
Maar buiten mijn theoretische kennis heb ik ook vele veranderingen en stappen gemaakt op persoonlijk vlak. Zo wil ik mij verder verdiepen in mijn communicatieve vaardigheden (verbaal en non-verbaal) en vind ik het super om achter andermans intrinsieke motivatie en interesses te komen.
Ook dit jaar heb ik mij hier mee bezig gehouden. Aan de hand van twee prachtige leerdoelen, welke ieder drie acties kennen, ben ik aan de slag gegaan.
Met acties en een prachtige profileringskit positioneer ik mij om dichter bij mijn doelgroep te komen te staan. Benieuwd hoe ik dit allemaal heb gedaan? Lees verder en find out!

Semester 2
In het tweede semester van mijn vierde en laatste studie jaar ben ik aan de slag gegaan bij prachtige bedrijf. Hierbij ben ik 20 weken actief om zowel een onderzoek uit te voeren, mijzelf te ontwikkelen en mee te werken. In deze weken ben ik de onderstaande acties uit gaan voeren, om zo klaar voor het werkveld te zijn. Tijdens deze periode (afstudeerstage) ben ik deze acties onder andere op de werkvloer gaan implementeren en heb ik feedback opgehaald. Met deze feedback en een reflectie ben ik mijn ontwikkeling en leertraject weergaan geven, om voor mijzelf en jou als lezer een overzicht te creëren.
In de rest van het verhaal neem ik je mee in mijn avontuur. houd je dus maar stevig vast!
Veel lees plezier!
Leerdoelen, acties en onderbouwing
Leerdoel 1
Ik wil mijn verbale communicatieve vaardigheden verbeteren, zodanig dat ik aan het eind van mijn stage 5 klanten tijdens mijn stage periode te woord heb kunnen staan in de winkel en hen heb kunnen helpen met het vinden van een product.
Tijdsbesteding per week: +/- 27 uur
Uitleg leerdoel
In zowel privé als zakelijke omgeving is communicatie één van de belangrijkste punten die er is. Door communiceren kom je achter problemen, leer je anderen kennen, kun je anderen en jezelf helpen en kom je vooruit. Persoonlijk zijn relaties voor mij erg belangrijk en is in contact komen met anderen één van de dingen de ik graag doe. Hierbij is het voor mij van belang om op de juiste manier met mensen in contact te komen en zo goed mogelijk met elkaar te communiceren. Binnen de zakelijke wereld (momenteel stage) is het van belang om klanten te woord te staan en te helpen bij het vinden van het geschikte product. Om de klant de beste klantervaring te geven is het als medewerker belangrijk om de klant te leren kennen, met de klant mee te denken en het gevoel geven dat je openstaat om hen te helpen. Er moet dus op juiste verbale manier gecommuniceerd worden om dit te bereiken.
Wat leer ik hiervan als CE’er
Als CE’er ben je continue bezig met de klant. Hoe kom je met de klant in aanraking, hoe zorg je dat deze persoon aan jou denkt en hoe zorg je ervoor dat deze klant actie onderneemt. Communicatie is hierbij dus key. Wanneer je de klant op de juiste manier benaderd krijg je het antwoord op de bovengenoemde punten. Hierom wil ik als echte CE student mijn verbale communicatie zo ontwikkelen dat eigenlijk vrijwel iedere potentiële klant binnen gehengeld kan worden. Het voornaamste leerproces heeft te maken met de juiste houding tegenover een ander en het correcte woordgebruik. Iedereen is anders en moet op een verschillende manier benaderd worden. Met dit leerdoel wil ik dit dus ook bereiken, om uiteindelijk klanten volledig te kunnen helpen en hen zo binnen te halen.
- Meewerken op de werkvloer van Bartels
Met deze actie wil ik dichterbij de klant komen te staan en mijn verbale communicatie verbeteren. Als ik een klant zodanig te woord kan staan dat deze persoon de winkel uitgaat met een product zal deze actie voor mij geslaagd zijn. Door middel van feedback en zelfreflectie zal ik de ontwikkeling van dit proces weergeven.
- Work psychology lezen
Met deze actie wil ik door middel van theorieën het gedrag van mensen op de werkvloer bestuderen. Hiermee wil ik positieve invloed op de werkvloer uitoefenen binnen het bedrijf waarbinnen ik werkzaam (Bartels). Door middel van feedback van collega’s zal ik dit proces en mijn ontwikkeling vastleggen.
- Cursus communicatieve vaardigheden
Met deze actie wil ik door middel van een expert tips en tricks krijgen welke betrekking hebben tot het verbeteren van mijn communicatieve vaardigheden. Foto’s en mijn zelfreflectie op dit leertraject zullen als bewijslast dienen.
Leerdoel 2
Ik wil non-verbale communicatie verbeteren, zodanig dat ik eind van mijn stage periode niet imponerend op mensen overkom.
Tijdsbesteding per week: +/- 2
Uitleg leerdoel
In vele feedback gesprekken en formulieren komt naar voren dat ik een vrij uitgesproken mening heb en erg direct ben. Hoewel dit op bepaalde momenten van pas komt zijn er ook momenten wanneer dit niet van past komt. Hierdoor is het voor mij van belang om mijzelf hierop te ontwikkelen om minder imponerend over te komen. Hiermee wil ik bereiken dat ik positiever in een omgeving sta in plaats van haantje de voorste. Door mijzelf te verdiepen in theorieën, voorbeelden van anderen te bekijken en door in contact te komen met een expert wil ik mijzelf hierin ontwikkelen.
Wat leer ik hiervan als CE’er
Als CE’er kom je veel met mensen in aanraking. Hierbij wil je graag zo goed mogelijk op de ander overkomen, omdat je bijvoorbeeld een zakelijke relatie met die gene wilt opbouwen of elkaar iets wilt leren. Hierom is je gedrag, houding en uitstraling van belang om goed op een ander over te komen. Door mijzelf op dit gebied te ontwikkelen zal ik beter non-verbaal communiceren en een beter gevoel op mensen overbrengen, in plaatst van een imponerend gevoel.
- Theorie, gedragsontwikkeling
Met deze actie wil ik door middel van theorieën het ontstaan van gedrag bestuderen. Hiermee wil ik erachter komen hoe gedrag ontstaat en ook hoe dit beïnvloed kan worden. Door middel van een reflectie over de dingen die ik heb geleerd zal ik mijn ontwikkeling vastleggen.
- Kamp van Konings Brugge
Met deze actie wil ik door middel van het kijken naar verschillende afleveringen van “kamp van konings Brugge” kijken naar een ander persoon die te maken heeft met een vergelijkbare situatie. Hiermee wil ik kijken naar een ander persoon en hoe deze persoon op anderen overkomt. Door hier op te reflecteren en te vergelijken met de feedback welke ik in de afgelopen 4 jaar heb ontvangen wil ik een spiegel voor mijzelf houden om meer tot besef te komen hoe dit “probleem” mijn ontwikkelen en carrière kan belemmeren.
- Met een expert in contact komen
Met deze actie wil ik door het gebruik van een expert kijken naar de oorzaak waardoor ik zo op mensen overkom en wat ik kan doen om mijzelf op dit gebied te verbeteren. Door feedback van de expert en de implementatie in mijn omgeving zal ik mijn ontwikkeling aantonen.
Feedback uit mijn omgeving
Om mijzelf zo goed mogelijk klaar te stomen voor het echte leven wil ik natuurlijk de meest geschikte onderwerpen en leerprocessen aangaan. Hierom heb ik door middel van feedback, welke bij verschillende stakeholders is opgehaald, gekeken waarom en welke leerdoelen bij mij zouden passen. Voor de feedback zijn personen gevraagd, welke betrokken zijn geweest in de periode van mijn afstudeertraject.
Alex Smits (Afstudeeromgeving):
Rens is een hele communicatieve kerel die graag in de weer is met anderen. Hierbij is het wel zo dat hij nogal direct is naar anderen en zijn mening naar voren laat komen. Hoewel dit een goede eigenschap kan zijn, zou het niet verkeerd zijn als hij zich op dit onderdeel zou focussen. Ik heb namelijk van hem vernomen dat hij het ook erg interessant vindt om anderen te leren kennen en een goede indruk op anderen wilt laten overkomen. Hoewel het een toffe kerel is, zou hij door zijn directheid en uitgesproken mening nog weleens verkeerd op mensen over kunnen komen. Indien hij zich hierop focust zou hij zich als een echte professional kunnen gaan beschouwen.
Martijn Bours (Privéomgeving):
Ik ken Rens al aantal jaren nu en ben goed met hem bevriend geraakt. We volgen ook dezelfde opleiding en hebben al een aantal projecten samen uitgevoerd. Hiernaast houden wij ook regelmatig contact met elkaar om een ander te kunnen helpen en om vragen te stellen over bijvoorbeeld opdrachten vanuit onze studie. Hoe ik Rens ken is dat hij een aanwezig persoon is die graag in de weer is. Hij probeert altijd meer uit zichzelf en anderen te halen, dit is naar mijn mening een goede eigenschap omdat je hierdoor naar meer streeft. Echter kan dit ook een tegenwerkende kracht hebben. Niet iedereen is het namelijk gewend om iemand om zich heen te hebben die open en in aanraking met je staat. Om deze reden zou het voor Rens een idee kunnen zijn om een leerdoel te maken waarbij hij kijkt hoe hij zijn aanwezigheid of de manier hoe hij op anderen overkomt verbeterd. Ook voor zijn toekomstige werkveld is handig.
Wouter Ras (Privéomgeving):
Om Rens deze periode zo goed mogelijk klaar te stomen voor zijn carrière ga ik kijken vanuit mijn eigen optiek. Ik ben namelijk zelf een docent en kom hierdoor dus ook met veel leerlingen in aanraking. Wat mij ook opvalt als ik het met Rens over zijn studie, is dat hij graag zijn studie wilt afronden en lekker beginnen met werken. Zelf heb ik deze keuze namelijk ook gemaakt en ik ben meer dan tevreden dat ik nu lekker aan de slag ben gegaan. Omdat ik Rens nu al een hele tijd ken en hij een uitgesproken gast is, zou een leerdoel op dit vlak wel iets kunnen zijn. En omdat hij stage moet gaan laten, zou natuurlijk handig zijn om dit te combineren. hier heb ik het met hem ook al een aantal keer overgehad, en als je dit toch kan combineren, heb je meteen twee vliegen in één klap.
Edwin van Zon (Privéomgeving):
Als vader van Rens vind ik het belangrijk dat hij doordachte keuzes maakt en kijkt waar hij in zijn verdere carrière heen wilt. Hij is momenteel natuurlijk nog bezig met zijn studie en heeft daarom vrijwel geen werkervaring. Het is hierom van belang om ook te gaan kijken wat hij nu wilt gaan doen. Zo valt het mij op dat hij graag met anderen in de weer is en een van zijn sterkere kanten zijn ook zijn communicatieve vaardigheden. Daarom zou ik zeggen, ga hier iets mee doen. Zorg dat je je gaat focussen om stevig in je schoenen te gaan staan en luistert naar anderen om zo met hen in aanraking te komen. Ook de manier waarop is niet onbelangrijk, Rens is namelijk wel iemand die zich graag laat horen en af en toe is het niet verkeerd eerst even te luisteren voordat je iets zegt.
Matti Langbroek (Afstudeeromgeving):
Rens is een uitgesproken jongeman en laat zich graag horen. Hij heeft altijd een goede houding tegenover anderen en is altijd erg actief om zichzelf en andere vooruit te helpen. Een leerdoel voor Rens zou kunnen zijn om meer rust te pakken. Doordat hij zo in de weer is kan hij soms vrij direct zijn. Als je hem kent dan weet je dat dit goed bedoeld is, maar als je hem voor het eerst ziet dan kan dit natuurlijk verkeerd overkomen. Verder zou hij natuurlijk ook zich bezig kunnen houden met zich klaar maken voor wat hij later voor zijn werk wilt gaan doen. Als hij graag met mensen in de weer is, dan is het een goed idee om te kijken hoe hier een leerdoel aangekoppeld kan worden.
Verantwoording acties
Actie 1.1 - Meewerken op de werkvloer van Bartels
Met deze actie wil ik dichterbij de klant komen te staan en mijn verbale communicatie verbeteren. Als ik een klant zodanig te woord kan staan dat deze persoon de winkel uitgaat met een product zal deze actie voor mij geslaagd zijn. Door middel van feedback en zelfreflectie zal ik de ontwikkeling van dit proces weergeven.
Verkregen feedback
Week 10 - Eerste feedback moment - Matti Langbroek – installatie
- Wat vind jij van mijn houding en gedrag tegen over collega’s ten opzicht vanhet begin van mijn stage periode?
Ik vind dat Rens altijd een goede houding heeft gehad richting zijn collega's en dat dit niet erg veel veranderd is ten opzichte van het begin. Wel heeft hij een actievere houding gekregen in de vragen en interesses van collega's rondom werk.
- Hoe vind jij dat ik mijn verhoud / gedraag tegenover klanten ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Rens heeft meer kennis opgedaan over zijn stage in de afgelopen tijd en weet dus al relatief veel over de producten en over de procedures hier bij Bartels. Ik vind dat hij goed is verbeterd in het gedrag tegenover klanten en vanwege de bredere kennis en hij zoekt al eerder en beter contact bij klanten dan voorheen. Hierbij kan hij de klant ook een beter en professioneler advies en dienst bieden. In het begin was Rens iets terughoudender dit is natuurlijk niks ergs aangezien Rens geen eerdere ervaring had binnen deze branche maar hij zich wel sterk heeft verbeterd om zich tot de klant te richten.
- In hoeverre vind jij dat ik een klant te woord kan staan ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Zoals ik bij de vorige vraag al heb aangegeven is de kennis van product en procedures bij Bartels bij Rens erg gegroeid. Hij probeert via collega's extra informatie te krijgen over producten en als er dingen zijn waar hij niet uitkomt vraagt hij hierover bij iemand die hem daar wellicht bij kan helpen. Ik vind dat Rens een klant al goed te woord kan staan en de meeste klanten kan helpen met hun vragen en tevreden weg gaan. Hij is sterk verbeterd in dit aspect in tegenstelling tot aan het begin dit kwam omdat Rens weinig diepgaande kennis had over de producten. Hij kan een klant nu veel beter te woord staan en kan en zal de klant beter kunnen helpen .
- Wat vind jij van het initiatief dat ik neem om meer te weten te komen over de service en producten van Bartels ten opzicht van het begin van mijn stage periode? (m.a.w. neem ik genoeg initiatief)
Des ondanks dat ik persoonlijk niet veel in contact kom met Rens heb ik gemerkt dat hij heel veel meer te weten is gekomen. Zo kan hij collega's en klanten goed helpen met vragen die ze hebben. Ik heb gemerkt dat Rens veel vraagt over de service en producten die wij aanbieden en hier ook interesse in toont, als hij iets niet weet of hij heeft een vraag hierover zou hij al snel naar een collega stappen om hier meer over te weten te kunnen komen. Dit doet hij al sinds het begin en ik vind dat hij altijd al veel initiatief neemt.
- Wat vindt jij van mijn communicatie intern ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Rens heeft een sterke en goede mening en probeert altijd goed mee te denken hij is hierin verbeterd ten opzichte van het begin omdat hij mee denkt en beter weet hoe zijn collega's nadenken en te werk gaan. Zijn interne communicatie is verbeterd omdat hij zich meer betrokken voelt bij dingen die binnen het bedrijf gebeuren en gecommuniceerd worden.
Week 17 - Tweede feedback moment - Matti Langbroek – installatie
- Wat vind jij van mijn houding en gedrag tegen over collega’s ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Rens zijn gedrag is altijd al goed geweest sinds dat hij bij Bartels is begonnen hij heeft altijd een goede houding gehad richting zijn collega's. Natuurlijk heeft hij zijn collega's beter leren kennen en heeft dus een betere band met ze gekregen in vergelijking met het begin.
- Hoe vind jij dat ik mijn verhoud /gedraag tegenover klanten ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Rens is professioneler geworden tegenover klanten in ver gelijkenis tot het begin van zijn stage periode. Hij is beter naar de klant gaan luisteren maar weet ook hoe hij de klant beter kan helpen dit komt door zijn actieve houding om nieuwe dingen te leren binnen het bedrijf over producten maar ook over procedures.
- In hoeverre vind jij dat ik een klant te woord kan staan ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Rens kan een klant goed te woord staan hij heeft erg veel geleerd over de branche en de producten en services die Bartels aanbied. Zo kan hij een klant goed en persoonlijk advies geven met een ''vleugje'' van zijn eigen mening en ervaring. Hij is hierin sterk verbeterd in ver gelijking met het begin dit is voornamelijk vanwege zijn interesse in de klanten en hun vragen, maar natuurlijk ook door de interesse in kennis binnen het bedrijf.
- Wat vind jij van het initiatief dat ik neem om meer te weten te komen over de service en producten van Bartels ten opzicht van het begin van mijn stage periode? (a.w. neem ik genoeg initiatief)
Rens heeft veel initiatief genomen in hoeverre ik persoonlijk heb meegekregen en meegemaakt. Hij neemt vaak het voortouw en zal altijd zijn mening uitspreken, hij laat zien dat hij echt beter wil doen voor het bedrijf. Hij heeft vanaf het begin al erg veel initiatief genomen om extra informatie te kunnen verkrijgen over diensten en producten bij Bartels zo heeft hij altijd veel vragen gesteld en extra uitleg gevraagd rondom technieken die in deze branche gebruikt worden. Zijn initiatief nemen is dus niet heel veel verbeterd aangezien deze vanaf het begin al erg goed was.
- Wat vind jij van mijn communicatie intern ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Rens heeft altijd een sterke mening gehad en zal deze ook uitspreken in het begin liep het af en toe wel een beetje vast maar door communicatie met collega's zijn hier altijd oplossingen voor geweest. Persoonlijk met mij is zijn communicatie goed verbeterd en geeft hij mij de informatie die ik nodig heb wanneer ik hierom vraag en weet hij dit niet zal hij zelf naar een collega toestappen die wellicht wel het antwoord heeft. Zijn communicatie is verbeterd omdat hij nu meer weet wat de rollen binnen het bedrijf zijn en hier heeft hij goed op ingespeeld.
- Welke tips zou jij mij willen geven voor mijn verdere carrière?
Een sterke mening is goed maar hierdoor kan je ook vaak tegen barrières aanlopen met collega's. Mijn tip is om af en toe eventjes je eigen mening eerst aan de kant te zetten en te luisteren naar wat iemand anders heeft te zeggen en hierop jouw mening geven en hierop te bouwen. Soms komt je mening namelijk iets te erg over op andere wat wellicht een minder goede indruk bij mensen kan achterlaten. Verder heb ik geen tips en ben ik erg tevreden over hoe Rens zich heeft laten zien bij Bartels.
Week 10 - Eerste feedback moment – Thomas Oostveen – Marketing en communicatie
- Wat vind jij van mijn houding en gedrag tegen over collega’s?
Ik vind dat je een goede houding hebt tegen over je collega’s. Je bent niet bang om vragen te stellen of iets op te merken als iets niet goed gaat. Je staat je mannetje en weet wanneer je iets wél en wanneer je iets niet kan doen. Je neemt niet klakkeloos iets aan van collega’s maar gaat ook zelf nog kijken of iets klopt; dit is een waardevolle eigenschap.
- Hoe vind jij dat ik mijn verhoud / gedraag tegenover klanten?
Tegenover klanten ben je professioneel en probeer je echt te handelen vanuit de organisatie. Je houdt onze doelgroep en onze uitstraling in je achterhoofd en neemt dit mee in gesprekken met klanten.
- In hoeverre vind jij dat ik een klant te woord kan staan?
Ik denk dat jij klanten heel goed te woord staat. Je bent altijd beleefd en weet goed wanneer je bepaalde vragen wel of niet kunt beantwoorden en bent hier ook eerlijk in. Dit is fijn voor de klant want dan weet hij/zij waar die aan toe is.
- Wat vind jij van het initiatief dat ik neem om meer te weten te komen over de service en producten van Bartels? (m.a.w. neem ik genoeg initiatief)
Je bent erg nieuwsgierig en denkt graag mee over verbeteringen in het bedrijf en de bedrijfsvoering. Wij hebben samen vaak overleg over dingen die beter kunnen en ik denk dat dit heel erg waardevol is voor Bartels.
- Welke tips en tops zou jij mij meegeven voor de rest van mijn stage periode om dit leerdoel te kunnen voltooien
Ik denk dat je ontzettend goed op weg bent om dit leerdoel te behalen. Als top zou ik nog mee geven om je misschien nog iets meer te verdiepen in de materie (audio- en videoapparatuur), zodat je klanten nóg beter te woord kan staan!
Week 17 - Tweede feedback moment - Thomas Oostveen – Marketing en communicatie
- Wat vind jij van mijn houding en gedrag tegen over collega’s ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Ik vind dat je een goede houding hebt tegenover je collega’s. Je bent behulpzaam, werkt goed mee en bent niet bang om vragen te stellen. Ik merk dat je steeds meer jezelf bent gaan worden. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Hierdoor ben je misschien ook wat meer zelfstandig geworden waardoor niet alles meer in overleg gaat.
- Hoe vind jij dat ik mijn verhoud / gedraag tegenover klanten ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Je houding tegenover klanten is altijd al goed geweest en goed gebleven. Je bent professioneel, spreekt klanten netjes aan en probeert altijd rustig en vriendelijk te blijven, ook al gaat dat soms lastig met onze klanten.
- In hoeverre vind jij dat ik een klant te woord kan staan ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Je bent hier in gegroeid, vooral als je een lastige klant te woord moet staat die vragen stelt waar je niet direct antwoord op kan geven. Je lost dit altijd goed op!
- Wat vind jij van het initiatief dat ik neem om meer te weten te komen over de service en producten van Bartels ten opzicht van het begin van mijn stage periode? (m.a.w. neem ik genoeg initiatief)
Je neemt zeker genoeg initiatief! Je bent constant op zoek naar verbeterpunten in ons bedrijf en probeert dit dan ook gelijk op te pakken. Dit is echt een toevoeging in zo’n klein bedrijf als Bartels.
- Wat vindt jij van mijn communicatie intern ten opzicht van het begin van mijn stage periode?
Je communiceert op een goede en duidelijke manier. We hebben hier natuurlijk ook goede kanalen voor zoals onze mail en Trello. Hierdoor is het altijd duidelijk waar jij mee bezig bent en ontstaan er bijna nooit onduidelijkheden.
- Welke tips zou jij mij mee willen geven voor mijn verdere carrière?
Ik zou als tip willen mee geven dat het af en toe handig is om wat minder direct te zijn naar collega’s of andere mensen. Bij mij kan dit heel goed maar elk mens heeft natuurlijk een andere benadering nodig. Let hier op in de toekomst zodat je weet hoe je mensen aan kan spreken en jezelf aan kan passen aan een situatie.
Week 17 - Feedback moment - Rick Verwiel – Verkoop
- Feedback met betrekking tot mijn houding en gedrag tegen over collega’s
Houding m.b.t. collega’s is goed je toont oprechte interesse en staat altijd klaar om te helpen. Wat nog beter kan is de overdracht van informatie bijvoorbeeld klantgegevens die zijn niet altijd even compleet consistentie is de sleutel. Zorg dat je altijd de zelfde en complete informatie overdraagt.
- Feedback met betrekking tot mijn houding en gedrag tegenover klanten
Houding is goed maar wellicht iets te amicaal voor een bepaald soort klant in dit specifieke segment. Tip gebruik als uitgangspunt altijd dezelfde correcte zorgvuldige benadering en spiegel daarna de klant.
- Feedback met betrekking tot in hoeverre ik een klant te woord kan staan
Zie hierboven de tip. Verder probeer bij t opnemen van de telefoon ook je eigen naam te zeggen dat geeft een persoonlijker tintje en je maakt makkelijker connectie met de klant.
- Feedback met betrekking tot mijn eigen initiatief om meer te weten te komen over de service en producten van Bartels (m.a.w. neem ik genoeg initiatief)
Dit doe je zeker goed je vraagt duidelijk wat de verschillen zijn en hoe de producten werken.
Enige punt wat ik zou hebben is ga zelf wat meer op onderzoek uit bijvoorbeeld youtube, forums, etc.
- Welke tips en tops zou jij mij meegeven voor de rest van mijn stage periode om dit leerdoel te kunnen voltooien
Ga vooral met bovenstaande tips aan de gang, meer kennis betekent automatisch meer zekerheid in een gesprek waardoor de klant zich meer op zijn of haar gemak voelt dit draagt bij aan een makkelijkere verkoop. Maak gebruik van de middelen die je hebt bied koffie aan print eventueel specificaties uit van onze website. Ben transparant naar de klant het is niet erg als je iets niet weet. Dit aangeven schept alleen maar meer vertrouwen. Denk ook actief mee met de klant je mening geven mag dit kan tot inzichten leiden voor jezelf maar ook de klant hierdoor kun je gerichter werken en voelt de klant persoonlijke betrokkenheid, geen overbodige luxe in dit segment.
Eigen reflectie
De voornaamste punten die naar voren komen is dat collega’s mij als een hardwerkend persoon zien en die duidelijkheid creëert. Ook het tonen van initiatief om meer te weten te komen over materie en daadwerkelijk positieve verandering te brengen in het bedrijf gaat niet ongemerkt. Hierbij is het voor mij wel belangrijk om iets ingetogener te zijn. Doordat een sterke mening heb, en ik deze ook laat merken, kan ik te direct naar mensen toe zijn. Dit komt ook terug in alle feedback die ik gekregen heb. Hoewel ik mijzelf al veel probeer te verbeteren op dit punt, is dit nog steeds iets waar ik aan zal blijven werken.
Deze actie beschouw ik op zichzelf als voldaan, maar in totaliteit nog niet als geslaagd. Het is voor mij namelijk nogmaals een bevestiging dat ik hier nog vele stappen op kan maken. Het is voor mij namelijk van belang (in mijn werkveld) om op een juiste en positieve manier op mensen over te komen. Om deze reden wil ik mijzelf hier ook verder op verbeteren.
Vervolgstappen
Stappen welke ik zal nemen zullen in samenstelling gaan met mijn andere actie, waarbij ik samen met een expert samen zit, om te kijken wat de oorzaak kan zijn van mijn houding en handelingen. Ook de gegeven (mogelijke) oplossing zal ik samen met deze actie verder in mijn carrière gebruiken. Zo wil ik dit blijven toepassen., om zo de professional te worden waar ik naar streef.
Actie 1.2 Work psychology
Met deze actie wil ik door middel van theorieën het gedrag van mensen op de werkvloer bestuderen. Hiermee wil ik positieve invloed op de werkvloer uitoefenen binnen het bedrijf waarbinnen ik werkzaam (Bartels). Door middel van feedback van collega’s zal ik dit proces en mijn ontwikkeling vastleggen.
Verantwoording
Voor deze is het boek “Work Psychology Understanding Human Behaviour in the Workplace” gekozen. Door middel van dit boek wil ik op theoretische wijze achter het gedrag van mensen op de werkvloer komen en hierbij kijken waardoor reacties en motivatie ontstaat. Door de inzichten welke ik heb gekregen, wil ik dit toepassen op de werkvloer bij Bartels en kijken waar intrinsieke motivatie bij werknemers vandaan komt. Als ik de oorzaak heb van de motivatie wil ik hier op een positieve manier gebruik van gaan maken en dit toepassen op de werkvloer.
Wat valt mij op
In de theorie kwam diverse onderdelen naar voren wat leidt tot het motiveren van mensen. Hierbij zijn de punten; interesse, waardering en verdienmodel de redenen die mij op vielen. Hoewel je als eerste wellicht zou denken dat hoe meer mensen verdienen hoe harder ze gaan werken, is dit niet het geval. Zo blijkt dat dit maar een tijdelijke oplossing is om iemand harder te laten werken, na een bepaalde periode (2 a 3 maanden) vallen zij namelijk weer terug op hun oude niveau. De echte reden waarom mensen kiezen voor een bepaalde baan en waarom zij gemotiveerd worden om te werken, komt doordat zij de kans krijgen om wat zij leuk vinden uit te oefenen. Het is dus zo dat wanneer iemand iets heel leuk vind, bereid is harder te werken, dan iemand die meer verdient maar dit minder leuk vind. Hierbij speelt waardering ook een rol. Indien een werknemer waardering en erkenning krijgt voor zijn werkzaamheden zal hij positiever over zijn werk denken en zal zijn houding verbeteren.
Op de werkvloer van Bartels viel mij dit ook op. Alle werknemers gaven aan dat zij het niet erg vinden om te werken binnen het bedrijf. Zij krijgen namelijk allemaal een kans om met producten te werken waar hun interesse bij ligt. Ook de mogelijkheid om verder te groeien is een heel belangrijk onderdeel. Iedereen gaf namelijk aan dat zij de mogelijkheid willen hebben om zich te kunnen ontwikkelen en verder in het bedrijf te komen. Indien dit niet aan de orde is binnen het bedrijf, gaven zij aan allemaal op zoek te zullen gaan naar een andere werkgever.
Ook het onderdeel waardering is een kritisch punt. Niet iedere werknemer voelt zich enorm gewaardeerd binnen het bedrijf. Hoewel hier momenteel hard aan wordt gewerkt, om dit te verbeteren, is het een belangrijk punt. Dit is ook terug te zien in de werkhouding van anderen. Wanneer een werknemer niet de waardering of erkenning krijgt voor de onderdelen welke hij/zij heeft afgehandeld ontstaat er een negatieve werkhouding.
Kijkend naar deze punten, is het voor mij van belang geweest om de intrinsieke en aangegeven motivatie naar voren te halen. Zo probeerde ik waardering en erkenning over te brengen op anderen. Wanneer zij iets afgehandeld hadden of iets voor mij deden, gaf ik mijn dankbaarheid en de erkenning van hun handeling aan. Vanuit mijn eigen optiek merkte ik dat dit een positieve invloed had op hun werkhouding en op de werksfeer in het algemeen. Iemand krijgt namelijk iets leuks te horen en straalt hierdoor positiviteit uit naar anderen.
Wanneer anderen dit naar elkaar toe deden, werd dit ook terug gemerkt.
Reflectie
Hoewel er snel over dit onderwerp heen wordt gekeken, is het cruciaal om toe te passen. Een positieve invloed hebben op een situatie kan tot prachtige uitkomsten leiden. Dit merkte ik ook terug op de werkvloer bij Bartels. Dit is hierom ook een punt waar ik mijzelf verder in wil verdiepen.
Al verliep de actie voorspoedig en werd het resultaat gemerkt, is een leerpunt om dit nog meer naar voren te laten komen. Dit moet niet in overmatig gebruik gedaan worden, maar op de juiste momenten en de correcte wijze. Het inschatten en de hoeveelheid is daarom een punt waar volgende nog meer opgelet kan worden door mijzelf.
Vervolgstappen
De actie wordt voor mij gezien als geslaagd. De uitkomsten waren namelijk positief voor mij. Om deze actie verder uit te kunnen voeren en te blijven implementeren, zal ik mij verder verdiepen in soortgelijke theorieën. Dit zal ik ook in mijn verdere carrière blijven uitvoeren en in mijn werk naar voren laten komen.
“Van een goed compliment kan ik twee maanden leven.” (Mark Twain)


Actie 1.3 - Cursus communicatieve vaardigheden
Met deze actie wil ik door middel van een expert tips en tricks krijgen welke betrekking hebben tot het verbeteren van mijn communicatieve vaardigheden. Foto’s en mijn zelfreflectie op dit leertraject zullen als bewijslast dienen.
Verantwoording
Voor deze actie ben ik naar een bijeenkomst geweest op Schiphol. Hierbij werd bij een event informatie gegeven over hoe je beter in contact kan komen te staan met de klant. Hoe speel je in op hun gedrag en hoe kan hen overtuigen. Ook de upscaling van verkoop kwam hier ter sprake.
Reflectie
Voor mij was dit evenement een zeer interessante en vernieuwende manier om dingen te leren. Normaliter is het namelijk zo dat ik door middel van theorie en toepassingen in mijn eigen omgeving nieuwe dingen te weten kom. Nu ging ik naar een externe locatie, waarbij diverse anderen mensen zaten en waarbij meerdere gastsprekers aan het woord kwamen om iets te vertellen.
Hoewel de informatie die werd verteld voor mij als erg interessant en handig wordt beschouwd is de afsluiting voor mij het belangrijkste. Hierbij ben ik namelijk naar één van de sprekers toegestapt om met haar in contact te komen. Hierbij heb ik gevraagd hoe en waar zij heeft leren spreken, wat haar achtergrond was en waarom zij deze keuze heeft gemaakt om dit te doen. Hierbij heb ik een aantal handige namen en tips gekregen van partijen en personen waarbij ik ook een cursus kan gaan volgen. Op deze manier kan ik verder groeien en mijzelf blijven ontwikkelen. Ook heb ik hier nog een leuke connectie voor mijn LinkedIn erbij weten te krijgen.
Vervolgstappen
Deze actie is wegens de stappen die ik heb ondernomen voor mij geslaagd. Echter zijn de vervolgstappen voor mij ook duidelijk. Ik wil namelijk de personen benaderen die ik als tip heb mee gekregen van de spreker bij het event.
Actie 2.1 - Ego Theorie
“Mijn persoonlijk gedrag ontwikkelen door mij te verdiepen in verschillende theorieën met betrekking tot ego. (bijv. Theorie Sigmund Freud) Hierbij wil ik meer inzicht krijgen in mijn eigen houding en dat van anderen en hoe ik op anderen overkom. Bij deze actie wil ik door een reflectie op mijzelf weergeven welke ontwikkeling ik heb doorgemaakt.”
Voor de actie heb ik gefocust op de theorieën:
- Psychoanalytische persoonlijkheidstheorie van Sigmund Freud
- The Big Five personality traits
- How Extroversion in personality influences Behaviour
- How Personality Traits are Developed and Change over Time
- Understanding Agreeableness and its impact on your behaviour
- Trait theory of personality
Tijdens het inlezen over de Psychoanalytische persoonlijkheidstheorie kwam ik erachter dat er meer schuil gaat achter het ontstaan van gedrag en hoe het gedrag van iemand, mijzelf als voorbeeld, anderen kan beïnvloeden.
Recente ontwikkeling
Een recente grote ontwikkeling welke ik mee heb gemaakt is de corona periode. Ik ben een erg uitgesproken jongeman welke graag op pad is om zijn tijd te vullen, of dit nu te maken heeft met werk gerelateerde activiteiten of simpelweg leuke dingen te doen. Aangezien de pandemie de laatste maanden over is gewaaid en je weer in contact kan komen met anderen zonder enige beperkingen merk ik aan mijzelf dat dit even wennen is maar wel ontzettend leuk. Hierbij probeer je ook je beste beentje voor te zetten om het leuke contact dat je met mensen had op te pakken. Omdat ik iemand ben die aanwezig is kan ik hierdoor soms te aanwezig zijn in bepaalde omstandigheden. Hoewel ik nadenk over de acties die ik uitvoer zijn er altijd momenten dat je Id toch meer naar voren komt en je ego dit op een uitbundige uit. Doordat ik mijzelf ben gaan verdiep in de bovengenoemde theorieën waren de grootste herkenningspunten voor mij:
- Energie halen door met anderen te zijn
- Spreek veel in het bijzijn van anderen
- Inspiratie en enthousiasme ophalen door te discussiëren van ideeën met anderen
- Extroverts neigen sneller naar samenwerkingsverband en leiderschap
- Extraversie komt minder vaak voor à mensen willen het wel zijn omdat extroverte mensen sneller gemogen worden door anderen en eerder als populaire worden beschouwd
- Extroverte mensen trekken sneller naar andere extroverten toe
Uit deze punten viel “Extraversie komt minder vaak voor à mensen willen het wel zijn omdat extroverte mensen sneller gemogen worden door anderen en eerder als populaire worden beschouwd” mij het meeste op. Ik herken de situatie tot bepaalde hoogte ook bij mij zelf. Wanneer er iets leuk aan de hand is wil je er graag bij zijn. Hoewel ik dit een aantal jaar geleden meer had dan tegenwoordig is dit toch wel een meer naar voren springend punt.
Houding tegenover anderen
Als ik ga kijken hoe ik mijzelf tegenover anderen verhoudt is dat ik vrij direct ben, ik heb een duidelijke mening en deze laat ik ook vaak naar voren komen. Dit koppelend aan de bovengenoemde bronnen en theorieën komt dit doordat mijn Id een grote invloed heeft op mijn houding en gedrag en dat mijn ego dit op een uitbundige manier naar buiten laat komen. Kijkend naar nature en nurture vindt ik het ook logisch dat ik een meer uitgesproken persoon ben. Mijn vader is bijvoorbeeld meer extrovert en mijn moeder is meer introvert, dit is weer terug te zien in mij en mijn broer. Mijn broer is meer introvert en ik ben meer extrovert. Ook de mensen in mijn omgeving zijn voornamelijk extroverte personen. Hoewel ik merk dat het introverte gedeelte bij vele meer naar voren komt naar mate iedereen ouder wordt, wat weer terugslaat op het herkenningspunt.
Kijkend naar de feedback welke ik in de afgelopen jaren heb ontvangen en ook de meest recente feedback tijdens mijn stage en de bovengenoemde theorieën kom ik over als; Extrovert persoon met de juiste intenties, waarbij er energie wordt gehaald uit het bijzijn van anderen. Hierbij liggen de verbeterpunten op het subtieler overbrengen of zelfs een stapje terugdoen wanneer het aankomt op het overbrengen van mijn mening, maar wel door moet gaan het naar voren brengen van mijn ideeën.
Reflectie
In het begin vond ik dit een heel bijzonder leerdoel, want je krijgt namelijk tijdens je eerste ontmoeting met je afstudeerbegeleider te horen dat je een enorm ego hebt, maar achteraf blijkt dit toch een veel leerzamer traject geweest te zijn dan ik in eerste instantie dacht. De grootste stap die ik heb gemaakt is het inzien hoe gedrag ontstaat en hoe dit tot uiting komt. Dit heeft een beter beeld gegeven over hoe ik mijn uitbundigheid ook kan minderen, want dit maal heb ik mijzelf er dermate in verdiept en komt het vanuit mijzelf in plaats van dat ik het van iemand anders te horen krijg. Op dit gebied liggen dan ook nog de verbeterpunten.
Over de uitvoering van de actie ben ik meer dan tevreden. Doordat ik zelf in de theorie op moest gaan zorgt dit ervoor dat ik het ook op me neem en er over nadenkt en er iets mee doe. Een verbeterpunt zou zijn als ik dit zou toetsen door met iemand vanuit een vakgebied dit zou bespreken om te kijken in hoeverre ik mij hierin zou kunnen ontwikkelen en doorgroeien.
Vervolgstappen
Ondanks dat deze actie voltooid is voor dit semester, is het geen slecht idee voor mijzelf om hiermee door te gaan. Hierbij wil ik mijzelf dusdanig gaan ontwikkelen dat ik niet te aanwezig ben ik een omgeving en te direct op mensen overkom en dat ik mijn mening en ideeën naar voren kan laten komen zonder dat ik te uitbundig ben. Hierbij zou het in contact komen met een expert, die meer weet over het menselijk gedrag en hoe om te gaan en te reageren in bepaalde situaties om de beste uitkomst hieruit te krijgen, een grote maar wel goede stap zijn. Kleinere stappen zouden oefenen in sociale situaties om mijn ego een andere/ingetogener manier te uiten.
Actie 2.2 - Kamp van Konings Brugge
Met deze actie wil ik door middel van het kijken naar verschillende afleveringen van “kamp van konings Brugge” kijken naar een ander persoon die te maken heeft met een vergelijkbare situatie. Hiermee wil ik kijken naar een ander persoon en hoe deze persoon op anderen overkomt. Door hier op te reflecteren en te vergelijken met de feedback welke ik in de afgelopen vier jaar heb ontvangen wil ik een spiegel voor mijzelf houden om meer tot besef te komen hoe dit “probleem” mijn ontwikkelen en carrière kan belemmeren.
Verantwoording
Voor deze actie zijn twee afleveringen gekozen, welke zijn aangeraden door mijn docentbegeleider Giel Steehouder, van het tweede seizoen, namelijk aflevering vier en vijf. De persoon inde afleveringen heet Bart, aan de hand van zijn houding en handelingen wil ik meer inzicht krijgen hoe iemand die met zichzelf in de knoop zit en wat voor effect dit heeft op anderen.
Wat valt mij op
De persoon is iemand die heel erg met zichzelf bezig is en ook denkt dat hij veel dingen kan, of de betere oplossing heeft. Hierbij vergeet hij echter dat er meerdere personen in een groep zijn welke ook mee kunnen denken en kunnen zorgen dat het eindresultaat verbeterd. Het gevolg hiervan is dat hij anderen benadeeld of niet tot hun recht laat komen en het eindresultaat daardoor belemmerd. Ook laat hij merken wanneer hij wordt aangesproken door een ander over de situatie dat het niet zijn schuld is, maar die van een ander of dat zijn gedrag ontstaan is door de handelingen van een ander.
Het bovengenoemde gedrag van iemand kan er toe leiden dat er frustraties ontstaan binnen een groep doordat er niet naar mensen wordt geluisterd en dat mensen zich niet gehoord of gewaardeerd voelen. Anderen krijgen namelijk te horen dat de oplossingen die zij willen geven niet goed genoeg is, of zij krijgen niet eens de gelegenheid om hun oplossing te geven. In je verdere carrière is dit niet heel handig, omdat je veel met anderen te maken krijgt en ook moet leren luisteren en samenwerken met anderen, hierbij moeten beide partijen dus de gelegenheid krijgen om hun zegje te doen tijdens een project om zo de alle ideeën op tafel te leggen en het beste resultaat te behalen.
Als ik op dit moment en op dit gebied een spiegel voor mijzelf moet houden is dit natuurlijk vrij lastig, omdat je jezelf moet confronteren met dingen die je wellicht niet goed doet. Toen ik in eerste instantie naar het programma keek vond ik dat ik mijzelf echt totaal niet kon verplaatsen in de persoon van het programma (Bart), zelfs niet als ik hiervoor echt diep inging op de details. Ik zal mijzelf ook niet gaan vergelijken met deze persoon, omdat je jezelf niet met anderen moet vergelijken. Maar als ik de punten opschrijf waar het uiteindelijk op neer komt, valt mij op dat er wel een aantal onderdelen zijn waar ik mijzelf zoal in herken. De punten van een beter idee hebben en niet naar anderen luisteren is voor mij ook een aandachtspuntje geweest, nog steeds. Ik ben namelijk iemand die graag tot een goed eindresultaat probeer te komen en geef altijd mijn mening over de manier waarop ik denk dat dit de beste manier zal zijn. Hierbij zijn er al meerdere scenario’s geweest, voornamelijk in samenwerkingsverbanden, waarbij er ‘discussies’ ontstaan over wat de beste manier is. In veel van deze gevallen ontstaat deze situatie doordat ik mijn idee voorleg en hierbij niet goed genoeg luister naar de ander en hierdoor het gevoel krijg dat mijn oplossing beter is.
Wat voor mij een belangrijk leer moment hierbij is, is dat ik eerst naar mijzelf ga kijken wat er daadwerkelijk gaande is in een situatie en daarna pas ga anticiperen. Hoewel dit niet van de een op de andere dag zal gebeuren is het wel een onderdeel wat ik mee zal nemen in het verdere verloop van, onder andere, mijn stage.
Vervolgstappen
Voor mij is deze actie nog niet behaald. Hoewel ik al steeds meer probeer te letten op het meer naar mensen luisteren en het eerst kijken naar de situatie alvorens te reageren, is dit onderdeel nog steeds een proces dat ik mee zal blijven nemen in mijn vervolg carrière. Hierbij zal een vervolgstap zijn om samen met een groep een opdracht uit te gaan voeren. Om het wel heel direct in aanraking te laten komen met mijn leerdoel zit ik er zelf aan te denken om mijzelf op te geven voor Kamp van Koningsbrugge (indien hier nog een seizoen van uitkomt). Hierdoor stap ik letterlijk in de schoenen van de gene welke ik als voorbeeld heb gebruikt. Hierbij verwacht ik mijzelf beter tegen te komen en krijg ik ook gesprekken en situaties waarbij ik geconfronteerd wordt met mijn gedrag en houding binnen een groep.
Een andere stap zal zijn, de punten welke mij op zijn gevallen mee te nemen in de verloop van mijn carrière en hier door middel van gesprekken met collega’s mijzelf hierbij verder te ontwikkelen. Doordat ik hierdoor steeds nieuwe feedback ontvang krijg ik ook weer nieuwe ingevingen over mijn gedrag en kan ik dit vergelijken met de eerder ontvangen feedback, zo kan ik kijken of er een positieve verandering in te zien is en waar ik nog aan zou moeten werken.
Actie 2.3 - Expert
Met deze actie wil ik door het gebruik van een expert kijken naar de oorzaak waardoor ik zo op mensen overkom en wat ik kan doen om mijzelf op dit gebied te verbeteren. Door feedback van de expert en de implementatie in mijn omgeving zal ik mijn ontwikkeling aantonen.
Website therapeut/expert: https://www.blikrelatieengezinstherapie.nl/
Uitvoering
Voor het in gesprek gaan met een expert, ben ik naar systeemtherapie Blik gegaan. Hierbij ben ik samen met mevrouw Blik gaan zitten om te kijken waar de oorzaak ligt waardoor ik imponerend op anderen over kan komen en hoe ik dit zou kunnen verhelpen. Hieruit is het volgende naar voren gekomen:
Doordat ik gemakkelijk praat en fysiek groot ben kan ik met mijn verschijning nadrukkelijk aanwezig zijn. Als ik in het contact onvoldoende afstem met mensen/de ander kan dit afschrikken in het contact. Dit betekent dat mensen terughoudend zijn en afstandelijk worden, wat niet mijn intentie is.
In gesprek met de deskundige heb ik gesproken over de factoren die hierop van invloed zijn; de toon, het woordgebruik en de non-verbale houding spelen hierbij een rol. Met mijn toon kan ik letten op dat ik mijn stem niet te veel verhef en niet te heftig reageer, maar een meer rustige toon aanhoud. Met mijn woorden kan ik met name letten op de hoeveelheid. Een te lang verhaal kan ervoor zorgen dat mensen afhaken of niet meer luisteren. Door te vragen of ik duidelijk ben en te checken of mensen mij begrijpen, weet ik of ik hun aandacht nog heb en of ik nog met hun in contact ben.
Een andere manier is door meer vragen in het begin te stellen, om zo de ander uit te nodigen zelf te vertellen. Hierbij kan ik een korte samenvatting gegeven worden om te kijken of ik hen goed begrepen heb.
Op het non-verbale vlak kan ik letten op het aannemen van een rustige houding.
Ook het goed luisteren naar de ander en dit uitdragen dat de ander het gevoel krijgt gehoord te worden, is een onderdeel wat zou helpen in het minder imponerend overkomen.
Reflectie
De informatie welke ik heb opgehaald bij d expert is informatie welke ik al wel eerder heb gehoord. Hierbij is het voor mij dus nogmaals een bevestiging om op de bovengenoemde punten te gaan letten. Hoewel ik al veel stappen heb gemaakt op dit vlak, vind ik het nog steeds een belangrijk onderwerp om hier verder op door te groeien en hiermee mijzelf beter positioneren tegenover anderen.
Vervolgstappen
Stappen welke ik nog wil gaan nemen om deze actie nog verder ui te voeren is de tips en informatie welke ik heb meegekregen verder te gaan implementeren in mijn dagelijkse doen en laten. Hiermee wil ik later in mijn carrière veel gebruik van gaan maken, om zo de juiste indruk op mensen achter te laten.
De actie is dus zeker voltooid, maar ik ga er wel mee verder.
Profilering
Na mijn 4 jarige HBO opleiding zou ik mijzelf bekend willen gaan maken bij diverse doelgroepen. De doelgroepen die voor mij interessant zijn zullen bestaan uit bedrijven waarbij ik mijzelf verder kan ontwikkeling en kansen kan krijgen om de bedrijfsuitvoering te optimaliseren. In het specifiek zal hierbij gefocust worden op bedrijven waarbij ik nieuwe en bestaande zakelijke- en particulieren relaties kan:
- aangaan
- onderhouden
- bepalen
De doelgroep welke ik wil aanspreken zou bestaand uit bedrijven welke in Noord-Brabant gevestigd zitten en zowel opereren binnen- als buiten Nederland. Hierbij zal het gaat om bedrijven welke langer (20+ jaar) operatief zijn in hun huidige markt en een product of dienst verkopen welke door de globale markt wordt gebruikt of genuttigd. Tijdens diverse sollicitaties ben ik erachter gekomen dat ik naar baan opzoek ben waarbij ik mij voornamelijk bezighoudt met harde sales en accountmanaging. Dit komt doordat ik het contact met anderen mij erg aantrekt en ik mijzelf hier verder in wil ontwikkelen. Dit gaat samen met het aspect waarbij het leerproces en ontwikkeling van werknemers hoog in het vaandel staat bij een bedrijf. Hierbij is het van belang dat er opties zijn om leertrajecten in te gaan en cursussen te gaan volgen bij een bedrijf en de switch van full-time (40 uur) naar 32 uur werkweken, om zo verschillende cursussen buiten het bedrijf te kunnen volgen voor persoonlijke en opleiding gerelateerde ontwikkelingen. Ook de kans om door te groeien naar andere functies en werkzaamheden zijn erg belangrijk. Omdat praktijk naar mijn mening iemand meer leert en ontwikkeld dan alleen de theorie zal de verandering in werk activiteiten ervoor zorgen dat ik mijn kennis kan vergroten. Eerder zou ik aangeven dat de combinatie van marketing en sales perfect voor mij zou zijn en dat is ook zo, maar hier zou een verhouding van 80- 20 moeten zijn waarbij het grotengedeelte uit sales activiteiten bestaat. Het hebben van korte lijntjes binnen een bedrijf, het hebben van een informele cultuur en het niet zijn van een nummertje binnen een bedrijf zijn voor mij van belang. Een klik met een bedrijf zou voor mij sneller ontstaan wanneer er op een ontspannen en laagdrempelige toon gesproken kan worden, maar er wel duidelijke stappen worden gezet en het uiteindelijke doel van het gesprek bereikt wordt.
Doordat ik zelf een leergierig karakter heb die het beste uit zichzelf en zijn omgeving wilt halen is het voor mij geen probleem om in het diepe gegooid te worden. Dit is voor een echte sales persoon bijna het perfecte leertraject. Hierdoor ben ik ook opzoek naar een plek waarbij dit het geval is, maar er wel mogelijkheden zijn om te schakelen en ondersteuning te vragen.
Doordat de huidige markt werknemers een sterke positie geven heb ik voor mijzelf ook voorwaarden opgesteld. Deze zullen bestaan uit:
- Bruto €3.000 per maand op full-time basis (minimum)
- Lease auto
- EU tankpas
- 25 vakantiedagen (standaard, mag altijd meer)
- Mogelijkheid tot thuiswerken
- mogelijkheid om 32 uur te werken per week
Om dit te kunnen bereiken zal het voor mij van belang zijn om naamsbekendheid te creëren en ervaring op te doen. Dit zal ik door middel van de onderstaande acties onder andere gaan doen.
Acties om de gewenste bekendheid te generen zijn:
- Mijn eigen huisstijl creëren
- Website creëren over mijzelf
- Kennismakings video/cv video vorm(video vorm, kennismaking)
Via de bovengenoemde actie kan ik op een actie en passieve manier met anderen in contact komen. Door mijn eigen huisstijl te creëren zorg ik ervoor dat ik mijn eigen merk wordt. Hiermee onderscheidt ik mijzelf van anderen en is het uiteindelijke doel, als mensen die met mij in aanraking zijn gekomen, aan mij denken wanneer er iets voorbij komt wat gekoppeld kan worden aan mijn huisstijl.
Naast mijn PL-website zal ik een website bouwen waar alles te lezen valt over mij. Hierdoor kunnen mensen alles weten komen over wie ik ben, welke expertise ik heb, de ontwikkelingen welke ik heb doorgemaakt, waar mijn interesses liggen en waar ik mij zoal mee bezig houd. Dit is ook een manier om mijzelf te onderscheiden tijdens het solliciteren bij een bedrijf en dit zou kunnen anderen informatie over mij verkrijgen en delen.
Als derde actie zal ik een walk-through video maken. Hierbij zal ik met de beschikbare middelen in een prezi vertellen wie ik ben en wat ik zoal doe. Onderwerpen als; Werkervaring, opleiding, doelen en vaardigheden zullen hierin naar voren komen. Zo wordt in een leuke en spraakzame manier weergegeven wie ik nou eigenlijk ben.
Met deze acties wil ik mijn onderscheidend vermogen naar voren laten komen en weergeven waarom ik een toevoeging ben aan een organisatie. Ook mijn vaardigheden; spraakzaamheid, duidelijkheid, behulpzaam en creatief zullen hierin naar voren komen. Via deze weg wil ik anders zijn dan anderen en laten merken dat ik de persoon ben die een werkgever nodig heeft en wilt.
De acties
In de onderstaande link zal je worden doorverwezen naar mijn website welke ik wil gaan gebruiken om mijn doelgroep aan te spreken. Op deze website bevindt zich informatie over mij en het doel van de website. Verder is hier de huisstijl in verwerkt en de walk-through op geplaatst. Hierdoor is alles op één platform te vinden.
Website: https://rensvanzon-info.jouwweb.nl/
Huisstijl:
Als huisstijl wil ik mijzelf als een avontuur weergeven. Hierbij is een weg weergeven waarbij je steeds een beetje verder komt naarmate je jezelf blijft ontwikkelen. Op deze manier wil ik op een speelse en interessante manier met anderen in contact komen. Zij lopen door een aantal stages heen en komen steeds meer over mij te weten. Hierbij komt zowel mijn vaardigheden als doelen naar voren, zo ziet de lezer met wie ze te maken hebben en wat voor persoon ik ben.
Ook het helpen van anderen en duidelijk naar voren laten komen dat door samen te werken mooie resultaten bereikt kunnen worden.
Website:
Op de website komen verschillende onderdelen naar voren, denk hierbij aan; wie ik ben, ervaringen, contactgegevens en het proces. Het proces houdt in wat ik te bieden heb als young professional. Op deze manier specificeer ik mijn doelgroep en zien alleen de mensen die ik wil aanspreken wat ik te bieden.
Walk-through:
Aan de hand van een prezi en verschillende korte video's introduceer ik mijzelf. Hierin komt de al eerder genoemde informatie naar voren (werkzaamheden, opleiding e.d.). Op deze manier wil ik mijzelf voorstellen en op een interessante manier mijn cv weergeven.
Logo + Motto

Beoordelingsformulier - Afstudeerstage
Hieronder zijn de beoordelingsformulieren weergegeven. Deze heb ik mogen ontvangen van mijn stagebegeleider en eigenaar van Bartels Hifi - Tv - Domotica.
(klik op de afbeelding om naar beneden te kunnen scrollen)
Reflectie
Met trots kan ik zeggen dat ik een hele leerzame, hardwerkende en leuke stage periode achter de rug heb. Hierbij ben ik met veel klanten in aanraking gekomen, en heb ik hen kunnen helpen om een geschikt audio- en videoproduct uit te kiezen. Tijdens de periode van 1 februari tot 1 juli (nog af te ronden), heb ik mijzelf beziggehouden met diverse communicatie en marketing activiteiten. Van het maken van nieuwsbrieven (zie onder) tot het verbeteren van de website, alles is aan te pas gekomen.
Kijkend naar de feedback welke ik in de afgelopen weken heb op mogen halen zou ik in het vervolg terughoudender kunnen zijn. Doordat ik een spraakzaam en direct persoon ben kan ik soms vrij heftig op iemand overkomen. Hoewel er in de feedback ook terug te vinden is dat ik een harde werker ben en met goede ideeën kom, kan de manier hoe ik dit uit iets ingetogener.
Toch kan ik met een prachtige 8 als eindcijfer, van mijn stagebegeleider, zeker niet klagen! En kan ik met een goede blik terugkijken op een fantastische en leerzame periode.



Feedback eind semester
Hierin wordt de feedback gegeven, door de zelfde personen als ik het begin van het semester, over ontwikkeling en vooruit welke ik geboekt heb.
Alex Smits (Afstudeeromgeving):
Rens heeft vele stappen gemaakt merk ik. Natuurlijk is het maar een klein halfjaar waarin je bezig bent om jezelf te ontwikkelen, maar hij is wat ingetogener geworden. Naast dat hij natuurlijk wel zijn mening geeft en duidelijk is, merk ik wel dat hij meer luistert en kijkt naar de situatie. Buiten dat hij hier nog verder mee kan gaan, is er al een hele positieve verandering te merken.
Martijn Bours (Privéomgeving):
Ik heb in de afgelopen periode meerdere malen met Rens contact gehad, onder andere over PL en CV. Hierbij hebben wij ook verteld wat onze projecten waren en waar we tegen aanliepen, om elkaar zo verder te helpen. In deze periode hebben wij ook onze eigen ontwikkelen met elkaar besproken en gekeken wat nu belangrijk was, welke knelpunten er zijn en wat we zouden kunnen doen op deze op te lossen.
Kijkend naar de afgelopen weken kan ik met zekerheid zeggen dat de verandering die Rens heeft meegemaakt goed terugkomt en gekoppeld kan worden aan zijn leerdoelen. Hij heeft goed zijn best gedaan en wilt zich echt klaar maken om het werkveld te betreden.
Wouter Ras (Privéomgeving):
Als ik een vergelijking zou moeten maken met het de eerste keer dat ik feedback ging geven, zou ik zeggen dat Rens goed aan de gang is gegaan met zijn leerdoelen. Hierbij heeft hij echt laten zien waarom hij zich wilt ontwikkelen. Natuurlijk probeer ik dit weer vanuit mijn docent ethiek te bekijken en vanuit hier kritisch te zijn. Daarom zou ik zeggen dat de vooruitgang die Rens geboekt heeft als positief gezien kan worden, maar dat het werkveld nog steeds een grote verandering zal zijn. Het studentenleven is natuurlijk hardwerken en veel leuke dingen doen, maar dit zal wel iets anders worden wanneer die gaat werken. Toch weet ik zeker dat dit helemaal goed gaat komen!
Edwin van Zon (Privéomgeving):
Tijdens zijn stageperiode heeft Rens vaak in overleg met mij aan zijn onderzoek gezeten, om te kijken welke oplossingen uitkomsten van toepassing zouden zijn. Hierbij merk ik dat Rens wel steeds meer is gaan luisteren in plaats van direct te reageren. Ook merk ik terug dat hij steeds meer bewust wordt wat hij wilt gaan doen en welke keuze hij dus zal gaan maken na zijn studie.
Nu Rens zichzelf in de afgelopen periode flink aan de bak heeft gezet, zal het hem goed doen om deze leerdoelen te blijven meenemen in zijn verdere carrière. Omdat hij graag iets met andere mensen wilt gaan doen en met hun in contact wilt gaan staan, is het altijd goed om je op dit gebied te blijven ontwikkelen.
Zet hem op kerel!
Matti Langbroek (Afstudeeromgeving):
De voornaamste groei die ik in de afgelopen weken heb gezien bij Rens, is dat hij zich op zijn gemak is gaan voelen en zelfstandig is geworden. Hij kan namelijk beter klanten te woord staan en heeft het bedrijfsproces ook veel beter leren kennen. Zijn houding en gedrag heb ik altijd goed gevonden, het is een vrolijke jonge en wilt hardwerken voor zijn geld. Ook qua communicatie is hij veel voorraad gegaan, maar hier zou nog meer stappen in kunnen maken. Hij heeft mij ook verteld dat hij later graag bedrijfsuitvoeringen wilt optimaliseren en met klanten bezig wilt zijn. Als hij dit wilt doen en hier een echte professional in wilt worden, is het altijd goed om je hierin te blijven ontwikkelen en verbeteren. Maar ik denk dat hij een goede ontwikkeling heeft meegemaakt en lekker kan gaan beginnen in het werkveld.
Reflectie
Allereest natuurlijk mijn dank naar alle personen die mij feedback hebben gegeven.
Kijkend naar de feedback en mijn eigen ontwikkeling kan ik mij vinden in wat zij hebben gezegd. Ik heb vele stappen gemaakt en ben een hardwerkend persoon die graag in contact staat met anderen. Ook voor mijn vervolgstappen en mijn verdere carrière is het voortzetten van mijn huidige leerdoelen een goed idee. Hierbij kan ik mij namelijk nog verder in ontwikkelen om uiteindelijke de werknemer te worden waar mijn doelgroep naar op zoek is. Het hebben van een duidelijk mening en spraakzaam zijn, zijn punten waar ik ook nog goede stappen op kan maken. Maar het beter luisteren is wel een punt waar ik al flink vooruit op ben gegaan.
Daarom wil ik mij na mijn studie ook verder gaan ontwikkelen op deze punten en mij storten in het werkveld.
Herstel Scriptie
Na het vele zweten, zwoegen en harde werk kreeg ik helaas te horen dat mijn huidige beroepsproduct niet voldeed aan de gestelde eisen, er kwam dus een klein herstel aan. Hoe jammer het ook was om dit te horen, ben ik met goede moed en een rechte rug terug achter mijn vertrouwde laptop gaan zitten om de ontvangen feedback door te nemen. Hierin kwamen direct een aantal duidelijke punten naar voren welke ik heb opgeschreven en tijden het feedback gesprek ben gaan behandelen. Hoewel je stiekem niet op dit gesprek zit te wachten, is de enige die niet genoeg zijn best heeft gedaan ben ikzelf. Om deze reden ben ik met een positieve houding het gesprek ingegaan om zoveel en zo duidelijke mogelijke toelichtingen te krijgen, zodat ik nu wel een product op kan leveren die (fingers crossed) voldoet aan de gestelde eisen. Na dit feedback kreeg ik ook te horen van mijn docentbegeleider over de afgelopen periode dat ik mijzelf positief heb ontwikkeld en een fijne gesprekspartner ben geworden. Eerder dit jaar kreeg ik namelijk van hem te horen dat dit een goed ontwikkelpunt/leerdoel voor mij kon zijn. Ongeacht de negatieve achterliggende gedachten van het gesprek is het wel goed afgesloten. Hierna ben ik direct aan de slag gegaan met het ophalen van missende informatie en ben ik teksten en modellen gaan herschrijven en toepassen om het dit keer wel pico bello op orde te hebben.
Momenteel ben ik op één dag voor de inleverdatum en zit ik toch met zenuwen achter mijn laptop. Hoewel ik mijn uiterste best heb gedaan om het deze keer echt te halen, want het is nu of nooit, blijft het spannend. Tijdens mijn 'vakantie' heb ik ook alles behalve stil gezeten. Naast vele leuke momenten, ben ik ook in de weer geweest met het solliciteren bij diverse bedrijven. Met hele leuke aanbiedingen van bedrijven, waarbij ik mijzelf echt kan ontwikkelen, dingen kan leren en ook nog eens een leuk centje verdienen, is het voor mij nu nog belangrijker om te slagen.
De belangrijkste leerpunten van deze periode als ik erop terugkijk zijn:
- Begin tijdig aan projecten
- Zorg voor een goede basis
- Doe het niet alleen
- Een beetje stress kan niet altijd kwaad
Omdat ik nu zo hard op mijn bek ben gegaan is voor mij de realisatie groter geworden dan ooit. Hoe ik in de eerste jaren van het HBO het niet enorm erg vond om een toets of project niet te halen, want ja je hebt toch nog een kans, is dit bij mij nu even helemaal omgeslagen. Ik wil klaar zijn met mijn opleiding, ik wil dat papiertje in mijn handen geduwd krijgen en ik wil mijzelf in het werkveld storten.
Met andere worden, WISH ME LUCK!!
Maak jouw eigen website met JouwWeb