Tussentijdse oplevering week 7
Tussentijdse beoordeling lesweek 7 – Stage jaar 3 – Home made chefs
Intro
Tijdens mijn derde jaar van mijn opleiding, Commerciële Economie, wordt er van je verlangt om het eerste semester stage te gaan lopen. De stageplek die ik gevonden heb heet Home made chefs. Zou houden zich bezig met een online foodplatvorm. Hier kan dagelijks content vinden en foodinspiratie opdoen. Aan is de taak gegeven om de sociale media kanalen en website bij te houden en te zorgen dat er interactie plaat vindt tussen Home made chefs en de doelgroep (iedereen die van koken houdt).
Tijdens de stageperiode wordt er van je verwacht om onder andere een actieonderzoek uit te voeren. Bij dit onderzoek wordt er gekeken naar de CTR (Click through ratio). In dit onderzoek wordt er bedoeld; hoeveel mensen klikken door naar de website aan de hand Instagram. Aan de hand van posts wordt er gekeken of dit bevorderd kan worden.
Er wordt gebruik gemaakt van zowel desk- als fieldresearch. Deskresearch wordt gebruikt om te kijken wanneer er gepost moet worden, hoe moet een post in elkaar gezet worden en waar moet opgelet worden. Fieldresearch wordt gebruikt om te kijken of de deskresearch van toepassing is en of de nieuwe bevindingen daadwerkelijk werken, zo ja dan wordt er mee doorgegaan, en anders wordende posts aangepast tot het een positief resultaat oplevert
Er wordt in totaal 4,5 maand lang stage gelopen, 100 dagen, om de gegevens betrouwbaar te laten zijn is er voor gekozen om iedere twee weken de resultaten te bekijken. Er is niet gekozen voor iedere maand omdat je hierdoor minder snel nieuwe ideeën en bevindingen kan doorvoeren en ook niet wekelijks omdat de resultaten dan nog kunnen veranderen.
Onderwerp actieonderzoek
Het onderwerp van het actieonderzoek en de vraag die beantwoord zal worden luidt als volgt;
“Wat is het momentele klikpercentage op de home made chef Instagram pagina, welke posts zorgen er voor dat dit percentage stijgt, en werkt het om populaire post na te bootsen in een ander jasje en deze dan te plaatsen? Zal het klikpercentage hierdoor stijgen?”
Er zal gewerkt worden het sociale media kanaal van Home made chefs op Instagram. Hier kan duidelijk en eenvoudig de gegevens vinden van je posts en nieuwe ideeën toevoegen voor in je nieuwe posts.
Tot nu toe:
Vanaf 31 augustus tot en met 13 september is de CTR 7,80%. Vanaf 14 september is er een nieuw kader gebruikt bij de posts. De CTR in de periode van 14 september tot en met 30 september is 5,05%, deze is dus meer dan 2,5% gedaald. Verder is er vanaf 1 oktober van de story mode gebruik gemaakt. Er wordt gebruik gemaakt van de story mode omdat, het algoritme van Instagram ervoor zorgt dat niet iedereen al jouw posts te zien krijgt en ook niet in chronologische volgorde. Hierdoor is het handig om je posts een keer te delen in je verhaal, hierdoor ziet iedereen die je volgt dat jij iets in je verhaal hebt staan en kan via hier direct naar jouw pas geplaatste post.
In deze periode is de CTR naar 3,82% gedaald. In de periode van 15 – 27 oktober is er niks veranderd qua uitstraling of toevoegingen. De CTR in deze periode is gestegen naar 5,86%.
Er is een overzicht gemaakt van de populairste post en welke informatie hieruit naar voren komt. De posts worden momenteel hierop aangepast om te kijken of deze het zelfde effect zullen hebben als dat de resultaten weergeven.
De vervolg stappen hangen af van het resultaat. Als de resultaten weer positief zullen zijn dan worden de post in het gekozen kader gepost. Wanneer het resultaat negatief is zullen er andere posts worden gebruikt om te kijken of deze wel het wenste effect zullen hebben.
Logboek
Week 1
Deze week was natuurlijk mijn eerste week en hierdoor moest ik toch even wennen aan de werksfeer. Want ik ging van iedere uit kunnen slapen in mijn vakantie en mijn eigen ding kunnen doen naar 40 uur in de week full time bezig zijn. Ik ontmoette ook mijn nieuwe stagebegeleider voor het eerst, ik had namelijk tijdens mijn eerste gesprek en meeloopdagen een andere stagebegeleider aangewezen gekregen. Ondanks dit ben ik met goede moed aan de slag gegaan. Verder heb ik veel nieuwe mensen ontmoet die daar te vinden zijn op de werkvloer en ben ik erachter gekomen wat iedereen doet. Ik ben bezig geweest met de webbrowser onder controle te krijgen en inzicht te krijgen in de programma’s die er gebruikt werden.
Week 2
Tijdens deze week heb ik voornamelijk bezig geweest met wat het bedrijf precies, ben ik verder gegaan met het invullen van de plannen en ben ik ook bezig geweest met het maken posts. Om ook achter het idee om Home made chefs tot een nieuw platform om te toveren in plaats van alleen een website waar je recepturen vandaan haalt ben ik mijzelf ook verder gaan verdiepen in voorbeelden van andere websites die in vergelijking gebracht kunnen worden met Home made chefs. Dit was ook de week dat er nieuw kader inging bij Home made chefs en de website werd in een nieuw jasje gezet.
Week 3
Deze week stond in het teken van een nieuw concept. Ik ben aan de slag gegaan met een van de bedrijfsproducten. Het opstarten van een Instagram pagina. Hierbij heb ik een rol gespeeld in het doorvoeren van het aanspreken van de doelgroep het opmaken van de eerste posts en hashtag onderzoek. Dit was voor mij een interessante week, omdat ik natuurlijk af moest wachten wat de reactie was op de input die ik geleverd heb.
Week 4
In het begin van de week heb ik positief feedback ontvangen op mijn geleverde input van het nieuwe concept, dit was natuurlijk helemaal super om de week mee te beginnen. De posts die ik heb opgesteld heb ik ook online kunnen zetten en mogen promoten. Het is natuurlijk tof dat wanneer je iets maakt dat het gewaardeerd en door veel mensen gezien wordt. Verder ben ik aan de slag gegaan met het verder invullen van de planning zodat de posts tijdig en op het juiste moment worden ingevuld.
Week 5
In deze week ben ik veel aan de slag gegaan met mijn schoolprojecten. Ik heb gekeken naar alles wat gedaan moest worden en ben naast mijn stage werkzaamheden hiermee bezig geweest. Ik ben zowel gekeken naar leerdoelen die bij mij passen, de acties die hierbij horen en ook de mijlpalen die ik wil behalen. Ook heb ik al een eerste indruk gekregen van waar mijn actieonderzoek over zal gaan.
Week 6
Deze week heb ik eigenlijk ook veel mee geholpen met het inpakken van pakketten. Dit kwam doordat er een hele hoop pakketten snel de deur uit moesten en vrijwel iedereen van het kantoor ingeschakeld werd om de handen uit de mouwen te steken. Naast het helpen bij de pakketten ben ik weer verder gegaan met de wekelijkse resultaten van de website en Instagram. Dit doe ik om bij te houden welke posts populair zijn. Ook ben ik bezig geweest achter de schermen van de website. Hier heb ik mij bezig gehouden met het aanpassen van bestaande recepturen om deze in het nieuwe kader van de website te krijgen.
Week 7
Tijdens deze week heb ik te horen gekregen dat mijn werkzaamheden door corona veranderen. Dit was natuurlijk minder om te horen, want mij werd de keuze gegeven of om te stoppen met mijn stage of verder te gaan, maar dan zou ik andere werkzaamheden krijgen. Omdat ik al bijna op de helft mijn stageperiode zat heb ik besloten om door te gaan. Ondanks deze tegenslag ben ik met goede moed verder mijn stage gaan vervolgen. Deze week is er voor mij ook nog niet veel veranderd qua werkzaamheden, maar er zijn al wel een paar onderdelen waar ik eerst mee aan de slag was overgedragen aan een andere werknemer.
Week 8
Deze week heb ik het vraagstuk van mijn actieonderzoek afgemaakt, ben ik bezig geweest met het aanvullen van mijn website voor de tussentijdse beoordeling en ben ik verder gegaan met het invullen van de tijdstippen die doorgevoerd gingen worden bij de posts. Dit doe ik om verder te kunnen met mijn actieonderzoek en zodat ik erachter kom welke tijdstippen voor het bedrijf wel en niet werken. Alle stukken die ik op mijn website heb moeten zetten heb ik erop gezet zodat alles klaar staat.
Week 9
Deze week heb ik wel gemerkt dat mijn werkzaamheden iets veranderd zijn. Ik ben meer gevraagd om spullen op te halen en weg te brengen. Dit is natuurlijk minder interessant maar het was aangegeven dat mijn werkzaamheden zouden veranderen dus ben ik hier ook maar mee aan de slag gegaan. Verder ik weer de gegevens gaan verwerken die ik wekelijks op heb gehaald om zoveel mogelijk informatie te verzamelen voor het sociale media kanaal en de website.
Week 10
In week 10 heb ik de feedback terug gekregen van mijn docent over mijn website en mijn actie onderzoek. Hier ben ik meteen mee aan de slag gegaan om er zo voor te zorgen dat ik aan alle aspecten voldoe en ik verder kan gaan met mijn onderzoek. Na een paar aanpassingen heb ik dit weer terug gestuurd en heb ik een go gekregen om verder te kunnen. Deze week ben ik ook verder gegaan met mijn actie onderzoek en mijn leerdoelen.
Week 11
Het leuke aan deze week is dat ik met een collega aan de slag ben gegaan met het maken van een unieke post voor een klant. Het eindresultaat was super vet en ik was hier samen met de genen waarmee ik het gemaakt had ook trots op. Verder ben ik deze bezig geweest met onderzoeken en doorvoeren. Voor de rest ben ik eigenlijk voornamelijk bezig geweest als boodschappen jongen. Ik ben wel toegekomen aan de dingen die ik moest doen, maar ik merk wel dat je veel moet switchen. Er wordt namelijk gevraagd aan mij om onderzoek te doen voor het bedrijf, en voor mijzelf natuurlijk, maar ik wordt ook continue weggestuurd om dingen op te halen of af te leveren. Hierdoor zijn de werkdagen die ik maakte vaker uitgelopen. De werkdagen die ik maakte waren vaker half 9 tot half 6 of 6 uur dan van 9 tot 5. Natuurlijk is dit niet erg maar ik merkte wel dat de weken hierdoor af en toe wel zwaar waren en ik de weekenden echt nodig had om bij te komen. Mijn ouders vertelden mij hierop ook “welkom in het leven van een volwassenen”.
Week 12
In de afgelopen dagen ben ik bezig geweest met een eigen blog. Ik heb al wel meerdere eigen blogs voor Home made chefs geschreven, maar nu was het ook mijn eigen idee en project. Dit was erg tof om te doen. Ik ben namelijk online om gaan zoeken naar leuke aspecten die ik kon betrekken bij de blog en ben deze toen in fysieke winkels op gaan halen. Samen met een collega ben ik toen samen de decoratie gaan samenstellen en heb ook met haar de foto’s toen gemaakt. Natuurlijk heb ik deze week ook nog de wekelijkse onderzoeken uit gaan voeren en heb de resultaten bijgehouden en doorgevoerd. Maar toch was wel het leuk om weer iets anders te doen. Ook de eindresultaten waren super en de blog gaat iets voor 5 december online.
Week 13
In deze week heb ik contact opgenomen met iemand van een nieuw Nederlands rum merk. Ik heb met één van de eigenaren een interview afgenomen om meer te weten te komen over het verhaal achter hun rum. Na dit interview heb ik met een chef overlegd om gerechten te maken die goed samen gaan met deze rum. Ook heb ik met de fotograaf en de chef samen gezeten om een moment vrij te maken waarop de gerechten geschoten konden worden. Nadat dit was gedaan ben ik aan de slag gegaan met het schrijven van de blog over het rum merk. De foto’s die gemaakt zijn zien er echt meer dan top uit en de gerechten zijn vanaf volgende week te vinden op de website.
Week 14
Week 14, hierin ben ik samen gaan zitten met de collega’s die ook te maken hebben met de sociale media kanalen. We hebben het er toen over gehad om meer in de feestsfeer te gaan zitten, omdat het december is. Hierom heb ik Sinterklaas blogs geschreven, feestelijke recepturen in de planning gezet en ben ik bezig geweest met de resultaten te verwerken. Naast dat ik veel online bezig was ben ik net als vele collega’s erop uitgestuurd op pakketten rond te brengen naar klanten. Ook heb ik gemerkt dat het in de eerste week van december het ook al iets drukker begint te worden in vergelijking met de afgelopen weken. Er worden meer pakketten besteld door klanten, hierdoor wordt er van veel werknemers verwacht dat mensen bezig zijn met het inpakken hiervan en het halen van de producten om de pakketten in te pakken.
Week 15
Hoewel het vorige week al iets drukker begon te worden met pakketten was het deze week een grotere chaos. Heel het magazijn stond vol met pakketten, meer dan 10.000 wijn pakketten moesten de deur uit. Hierdoor ben ik veel ingeschakeld om hiermee bezig te zijn. Ik heb nog wel tijd gemaakt om mij bezig te houden met de resultaten die ik wekelijks op haal en deze te verwerken om mijn actie onderzoek door te kunnen zetten. Maar deze week was hierdoor niet heel bijzonder.
Week 16
Chaos, dat is hoe ik deze week wel heb kunnen omschrijven. Ik merk dat enorm veel bedrijven last minute nog even alle kerstpakketten in willen slaan. Natuurlijk is dit voor het bedrijf gunstig omdat dit weer inkomsten betekent, maar dit zorgt er ook voor dat er enorm veel over uren worden gedraaid. Ik heb al eerder gezegd dat mijn werkdagen niet van 9-5 zijn maar nu maakt iedereen nog langere dagen. De pakketten moeten tijdig worden afgemaakt zodat deze verstuurd kunnen worden, maar dit vergt wel veel van het personeel. Gelukkig houdt iedereen nog de goede moed erin en blijft iedereen positief. Deze week heb ik ook de teksten geschreven voor de eerste bedrijfsproducten en ben ik daar klaar mee. En nu ben ik ook benieuwd wat de laatste week voor kerst mij te verwachten staat.
Week 17
Afgelopen week is er een kantelpunt gekomen voor Home made chefs. Vanwege corona was het platform op een hold gezet. Dit betekent dat dit niet de nummer één prioriteit had. Omdat het andere bedrijf (tasty lemon) door de drukte meer omzet is gaan generen is er meer ruimte gekomen om ook te kijken naar het Home made chefs platform. Deze week is er gas op gezet om er voor te zorgen dat de cijfers en resultaten van de posts en op de website zouden gaan stijgen. Bijna alles moest voorrang geven aan Home made chefs. Hierdoor zijn er in een week tijd veel nieuwe recepturen geschreven, foto’s gemaakt, is de planning helemaal omgegooid en moest alles gefocust worden op kerst en oud en nieuw. Ook is er na overleg afgesproken dat ik mijn taken grotendeels uit handen laat nemen door een collega. Zij neemt namelijk de taken van mij over wanneer mijn stage periode afgelopen is, hierdoor speel ik voornamelijk een helpende rol om haar de trucjes te leren over de systemen waarmee gewerkt wordt.
Week 18
Deze week heb vanuit huis geopereerd. Ik heb dit afgesproken met mijn stage zodat ik verder aan mijn school projecten kon werken en in alle rust, dus zonder dat ik op uit wordt gestuurd om te gaan rijden, kon werken. Ik ben wel ieder moment van de dag stand-by gestaan om te helpen waar mogelijk was. Zo heb ik de collega meerdere malen geholpen zodat zij verder kon werken met de systemen waar Home made chefs mee werkt. Wat mij opviel is; doordat ik thuis werk heb ik meer rust aan mijn hoofd, omdat ik niet meer in alle drukte zit van andere werknemers die op af lopen.



Commercieel vakmanschap - Stage ervaring
Commercieel vakmanschap – Jaar 3
Bij commercieel vakmanschap staat mijn ervaring en kennis die ik op doe tijdens mijn stage centraal. Hier vertel ik wat ik heb meegemaakt, waar ik tegen aanliep en hoe ik met problemen of bepaalde aspecten om ben gegaan. Iedere 4 weken geef ik mijn ervaringen vorm door middel van mijn ervaring op papier te zetten.
Week 1 – 4
Dit zijn de eerste 4 weken die gelopen zijn. Deze weken zijn natuurlijk altijd het meest spannend. Je leert veel en komt alles te weten over het bedrijf, de mensen, de werksfeer, etc. Het was wel even wennen om in het juiste ritme te komen, zowel het werk- als slaapritme. Dit komt natuurlijk doordat de afgelopen 3 á 4 maanden ik voornamelijk thuis hebben gezeten vanwege COVID-19, en dit zorgde voor een heel ander ritme dan het werkritme van half 9 tot half 6.
Het hoogtepunt van de afgelopen 4 weken was dat ik een taak had gekregen om een idee verder uit te werken voor een nieuw concept, en hier positief commentaar op had gekregen. Het is natuurlijk altijd fijn wanneer je iets inlevert en je werk wordt positief beoordeeld.
Het bedrijf geeft momenteel invulling aan mvo door de arbeidsproductiviteit vrij hoog te houden. Binnen het bedrijf wordt er gewerkt tot er iets af is en niet tot de klok luidt om naar huis te kunnen gaan. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf in staat wordt gesteld om bepaalde aspecten ook in drukke tijden, tijdig af te krijgen.
Week 5 - 8
Deze weken waren voor mij hele leerzame maar ook mindere weken. Dit komt doordat ik mijzelf goed kon vinden in het werkritme dat er gehanteerd wordt, ik kan mijzelf goed op weg helpen met de werkzaamheden die ik verricht. Het enige vervelde was dat ik in deze periode ook te horen te horen heb gekregen dat er door omstandigheden mijn stage zou kunnen worden. Dit zou erop neer komen dat ik een half jaar studie vertraging zou opgaan lopen. zulk nieuws is natuurlijk niet waar je op zit te wachten, helemaal niet omdat ik nog mijn best moest doen om mijn laatste toetsen te halen zodat ik aan mijn stageperiode kon beginnen. Gelukkig was er een oplossing gevonden en kon ik toch mijn stageperiode voortzetten. Mijn werkzaamheden zijn wel veranderd, ik ben hierdoor meer op de werkvloer te vinden i.p.v. achter het bureau.
Het hoogtepunt van deze weken was wel het verder kunnen werken met mijn vlog, er zijn leuke beelden voorbij gekomen en foto's gemaakt van projecten waar ik mee bezig ben geweest.
Week 9 - 12
De periode van week 9 -12 waren voornamelijk onderzoekende weken. Hierin ben ik verder aan de slag gegaan met de wekelijkse resultaten, het bij houden van de website zodat alle nieuwe recepten en blogs online komen. Inzicht krijgen in welke posts het goed doen op het sociale media platform en welke recepten veel bekeken worden op de website. Ook ben ik ontzettend veel ingeschakeld als chauffeur, dit was na het gesprek in de vorige weken natuurlijk te verwachten, maar het was wel even wennen. De sociale media platformen bleven op een vast tempo doorgroeien. Deze weken waren niet heel erg bijzonder. Iets wat wel een leuke wending gaf aan deze weken was. Ik ben samen met een collega een post gaan opstellen voor Halloween. Hierin zijn wij voor Sodashop (een frisdrank onderneming die haar producten in diverse tuincentra verkoopt) aan de slag gegaan. Er is toen een klein en eigenzinnig project in werking gegaan. Hier is een super leuk beeld uit gekomen die ook op de sociale media pagina is gekomen. Deze foto gaat ook zeker voorkomen in de video met alle momenten van de hele stageperiode.
Week 13 - 16
Voor mij waren dit de leukste weken. Hier heb ik een interview afgenomen met één van de eigenaren van een nieuw rum merk (Dutch Head). Hier heb ik samen met een chef en de fotograaf beelden van gaan maken en er is gekeken naar een voor-, hoofd- nagerecht die goed combineren met de rum. Ook ben ik aan de slag gegaan met een blog over kauwgom, hier is toen een leuke foto van gemaakt van mij. Ook ben ik samen met een collega aan de slag gegaan met het in elkaar flansen van settings voor de feestdagen, denk hierbij aan Sinterklaas, Kerst en Oud en nieuw. Ik vond dit echt super tof om te doen, omdat ik echt met projecten bezig ben geweest die voor meerdere mensen te zien zijn. Ook super tof dat ik voor een bedrijf aan de slag heb mogen gaan om hun product te mogen promoten.
In de laatste week van deze periode is het roer omgegooid. Er ontstond een kleine daling op het sociale media platform. Hierdoor is de gaskraan open gedraaid en is heel veel in het teken gezet van Home made chefs. Er zou vanaf nu alleen nog maar gepost worden wanneer de content daadwerkelijk iets speciaals is, dus geen dagelijkse post van een recept. Ook zijn we vlak voor de kerst rond de tafel gaan zitten om te overleggen over mijn werkzaamheden. Omdat mijn stageperiode bijna afloopt worden mijn taken overgedragen aan een nieuwe werknemer. Er is hiervoor gekozen zodat ik alles uit kon leggen over de werking van de website, het bewerken van de foto's, etc. Zo kan de betreffende collega ongehinderd doorwerken wanneer mijn stage afloopt.
Week 17 - 18
De afgelopen twee weken waren echt enorm druk. Je merkte dat er een kerst golf over het bedrijf heen kwam. Veel bedrijven bestelden nog hun kerstpakketten voor de werknemers en deze mochten wij natuurlijk inpakken. Heel het bedrijf heeft hieraan meegeholpen om te zorgen dat de pakketten af kwamen. Ik merkte dat ik echt helemaal gesloopt was tijdens de kerst. Dit vat ik natuurlijk positief omdat dit betekent heeft dat ik hard gewerkt heb en genoeg leuke dingen heb meegemaakt die ik weer kan gebruiken tijdens het schrijven van mijn stage ervaring. Verder heb ik veel aan school gezeten in de tweede week. Zo heb ik kunnen zorgen dat ik een super toffe video in elkaar heb kunne flansen waarin de leukste en leerzaamste dingen van mijn stage naar voren zijn gekomen. Ik hoop dat deze ook goed aan zal slaan bij de kijkers. Ook kan ik met een tevreden blik terug kijken op een lange stage periode waarin ik veel geleerd heb, interessante dingen te weten ben gekomen en fantastische projecten heb kunnen uitvoeren.
MVO
Bij het MVO wordt er gekeken naar hoe duurzaam en maatschappelijk een bedrijf, in dit geval mijn stagebedrijf, daadwerkelijk is. Hierbij wordt er naar de volgende 3 P’s gekeken:
- Profit
- Planet
- People
Profit
De punten die mij opvallen binnen het bedrijf zijn dat er door de impact van corona bepaalde dingen veranderen. Zo wordt er met 3 bedrijven gewerkt; Tasty Lemon, Home made chefs en Taste more. Tasty Lemon richt zich meer bedrijfsmatig, zij verzorgen bijvoorbeeld kerstpakketten voor diverse bedrijven. Home made chefs is een online platform, zij bevinden zich voornamelijk op Instagram en op een webpagina. Taste more is gericht op de evenementenbranche, en omdat deze stil ligt door corona genereerd deze geen inkomsten. Home made chefs kan daarentegen wel doorgaan, want dit is een online platform. Maar ook dit platform genereerd nauwelijks tot geen inkomsten. Het doel van Home made chefs is om een zo groot mogelijk platform te creëren waar mensen naar toe gaan om inspiratie op te doen m.b.t. koken. Wanneer deze groot genoeg is kunnen bedrijven in contact komen om hun producten te laten promoten door ons. Momenteel is dit nog niet het geval en genereerd het platform dus nog geen geld. Tasty lemon heeft het momenteel vrij druk door de kerstdagen. Zij krijgen enorm veel bestellingen binnen, van diverse bedrijven, met de vraag of zij een kerstpakket kunnen samenstellen. Dit zijn overigens wel de grootste inkomstenbronnen van het bedrijf en hier teert het, naast de kleine opdrachten, ook op.
Doordat 3 bedrijven nu teren op de inkomsten van 1 bedrijf gaat de grootte van de spaarpot niet de juiste kant op en hierdoor kan er ook niet tot nauwelijks geïnvesteerd. Het gevolg hiervan is dat mensen minder kunnen werken, er voor sommigen geen contractverlenging mogelijk is en ook voor mij een mindering in stagevergoeding is ingegaan.
Wanneer de evenementen weer van start kunnen gaan zal het bedrijf Taste more weer aan de slag kunnen en voor inkomsten zorgen. Het platform Home made chefs zal door moeten gaan groeien door content te creëren en te posten dat men interessant vindt en dat volgers en kijkers trekt. Zo kan er in de toekomst samenwerkingen aan worden gegaan met bedrijven die hun producten op het platform gepromoot willen hebben. Als dit alles zo gaat als het verhaal zich voordoet zal er geïnvesteerd kunnen worden in mensen, marketing en omgevingen, en zullen de bedrijven een balans kunnen vinden in de 3 P’s.
Planet
Binnen het bedrijf wordt er lichtelijk gekeken naar milieu gerelateerde consequenties. Voorbeelden waarbij er wel wordt gekeken naar deze p zijn:
- papier in de kartonpers
- plastic in aparte vuilniszakken
- etenswaren worden gescheiden wanneer deze worden weggegooid
- en tijdens het ophalen en of wegbrengen van pakketten wordt er altijd voor gezorgd dat de gene die voor meerdere bestellingen rijd
- Weegschaal + scanner, om te kijken wat en hoeveel etenswaren er weggegooid worden.
De punten waar niet wordt gelet op milieu gerelateerde consequenties zijn in het bedrijf ook duidelijk aanwezig. Hierbij gaat het over:
- Overal worden auto’s voor gebruikt. Als er bijvoorbeeld voor 1 product naar de supermarkt gegaan moet worden dan wordt dit gedaan met een auto. Er zijn ook geen andere mogelijkheden dan de auto binnen het bedrijf.
- Wanneer er met een product iets niet wordt gedaan dan wordt dit vrij snel weggegooid. Denk hierbij aan grote hoeveelheden etenswaren.
- Er worden geen energiezuinige apparaten gebruikt binnen het bedrijf.
Het is niet duidelijk zichtbaar dat het bedrijf op transparante wijze positieve gevolgen van de bedrijfsuitvoering op het milieu aantoont.
Het bedrijf kan hier beter op inspelen door zonnepanelen op de daken te plaatsen om zo groen energie te gaan gebruiken. Wanneer voor kleinigheden gereden moet worden, zoals een pakketje opgeven of ophalen, zou er naar mogelijkheden gekeken kunnen worden hoe er nog efficiënter gereden kan worden. Hiermee bedoel ik dat niet voor ieder kleinigheidje een auto nodig is, maar er voor grote leveringen of een langere rit de auto gebruikt wordt. Er kan nauwer gelet worden op wat wordt weggegooid en bewaard. Er staan namelijk een hele hoop ongebruikte producten die stof liggen te vangen. Kleding zou hiervan weggeven kunnen worden aan goede doelen of soortgelijke. En er wordt nog steeds heel makkelijk iets weggegooid. De scanner wordt bijna niet gebruikt om te meten hoeveel er wordt weggegooid.
People
Binnen het bedrijf bestaat er een hardwerkende bedrijfssfeer. Dit wil, in dit geval, zeggen dat mensen doorwerken tot zij iets afhebben. Wanneer de volgende dag iets aangeleverd moet worden, wordt er gezorgd dat wat zij moeten aanleveren klaar staat, ook als dit betekent dat er overgewerkt moet worden. Er wordt ook in vele gevallen eerder begonnen door personeel en ieder extra handje helpt. Een goed voorbeeld hiervan is; de week voor kerst waren er een hele hoop bestellingen die de deur uit moesten. Hier hebben al vele medewerkers uit de keuken en uit het magazijn bij geholpen, toch was het erg veel en werd het ophaalmoment vervroegd. Hierdoor werd al het personeel uit het kantoor ook opgeroepen om mee te helpen bij het inpakken van de bestelling, zodat deze tijdig af zou zijn. Dit kan als positief gezien worden voor het bedrijf zelf, er is dus een loyale werksfeer aanwezig. Maar dit kan ook al negatief worden gezien, omdat men hierdoor veel vrije tijd moet opofferen om ervoor te zorgen dat het werk af kan worden gemaakt.
Verder zijn er niet veel doorgroei mogelijkheden binnen het bedrijf. Je kan je dus niet hoger op werken. Je hebt de positie die je kregen hebt en daar blijf je voor werken. Er zijn wel veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Door de diversiteit die binnen het bedrijf voorkomt moet er veel geschakeld kunnen worden, geen één opdracht is het zelfde. Dit vergt veel van een werknemer, omdat deze persoon zijn vertrouwde werkzaamheden vanuit verschillende standpunten moet gaan toepassen.
Voor Home made chefs geldt; er is oog voor ongelijkheid en arbeidsomstandigheden bij leveranciers. Denk hierbij aan de boerschappen boxen. Hier werden de lokale boeren gesteund door producten die zij telen te verkopen in samengestelde boxen.
Bij dit onderdeel zijn er doorgroei mogelijkheden door een betere planning te maken. Het komt vaak voor dat mensen moeten overwerken om hun werk af te krijgen, overuren zijn voor een bedrijf duur. Ook als er extern personeel ingeschakeld kan worden om te helpen met vrij eenvoudige onderdelen wordt dit niet altijd gedaan. Door het maken van een betere planning wordt er overzicht gecreëerd, hierdoor weet iedereen wat hem of haar te doen staat, wanneer het af moet en hoeft niet op het aller laatste moment ineens van alles te gebeuren.
Persoonlijk Leiderschap
Leerdoelen:
Leerdoel 1:
Ik wil mijzelf verder ontwikkeling op het gebied van sociale media, en inzicht krijgen in welke posts het meeste aanspreken op de doelgroep (HMC in dit geval).
Mijlpalen: Het aantal gebruikers op de website is voor 10% afkomstig vanaf Instagram.
Acties:
- Analyses uitvoeren om te zien hoeveel kliks er momenteel naar de website gaan
- Onderzoeken welke posts het goed doen bij de doelgroep en zorgen voor meer kliks naar de website
- Posts opstellen die, volgens de resultaten, zorgen voor meer kliks naar de website
Leerdoel 2:
Inzicht krijgen waar rekening mee gehouden moet worden bij het opstarten van een sociale media pagina, en dit zelf ook kunnen doorvoeren
Mijlpalen: Het totale ERR (betrokkenheidspercentage per bereik) percentage is met 10% gestegen in 1 maand
Acties:
- Inzicht krijgen in welke posts aanspreken op de doelgroep van de nieuwe sociale media pagina
- Posts plaatsen die aanspreken op de doelgroep zodat het ERR percentage stijgt
Leerdoel 3:
Ik wil mij verder ontwikkeling in het aanspreken van een doelgroep, hiermee bedoel ik waar opgelet moet worden wanneer je online de juiste doelgroep wilt benaderen en zorgen dat er interactie plaats vindt tussen jou en je doelgroep.
Mijlpalen: Het aantal likes van de HMC Instagram pagina stijgt wekelijks met 1%, en er zal een stijging van 10% zij bij het totaal aantal profielbezoeken.
Acties:
- Onderzoek doen naar hoe een post meer interactie kan opleveren en hoe deze opgesteld moet worden
- Posts opstellen en deze online op de social media platformen plaatsen
- Controleren of de posts meer interactie opleveren
- Posts zo nodig aanpassen
Verantwoording leerdoelen
Leerdoel 1
Analyses worden door een systeem van google.ads automatisch ingevuld, dit is erg handig omdat je altijd kan zien hoeveel mensen er momenteel op je website zitten, welke tijden het drukste zijn, wat zij nog meer interessant vinden, etc. Iedere twee weken worden de resultaten opgehaald om te kijken hoe het er met de website voor staat. Zijn het aantal gebruikers toegenomen, welke recepten/blogs generen veel kliks. In dit geval wordt er gekeken naar de CTR van Instagram naar de website. Dit betekent dat er gekeken wordt naar de hoeveelheid gebruikers die er iedere twee weken actief zijn op de website en hoeveel gebruikers er vanaf Instagram naar de website doorklikken.
De resultaten zijn te vinden in mijn actie onderzoek.
Er is te zien dat de mijlpaal niet is behaald. De laatste resultaten komen niet in de buurt van de 10%. Dit komt doordat de meeste mensen via het internet naar home made chefs opzoek gaan. Hierdoor blijft de groep die vanaf Instagram naar de website gaat klein. Ondanks de daling in de CTR ben ik positief over het resultaat. Zoals te zien is er een enorme stijging in het aantal gebruikers geweest in de laatste twee weken. Het is voor Home made chefs ook belangrijker om meer mensen naar de website te krijgen, omdat zij via dat platform uiteindelijk geld willen generen.
Hoe meer bereik een post heeft, hoe meer mensen deze zouden moeten zien. Ook heeft de dag en de tijd waarop gepost wordt invloed op het resultaat van de post. Van te voren heb ik onderzoek gedaan naar het welke en hoeveel dagen worden aangeraden om te posten. Woensdag en Zaterdag waren één van de populairdere dagen om op te posten Er is alleen tegen mij gezegd dat ik echt iedere dag content moest creëren en posten, hier heb ik mij dus ook aangehouden. Ondanks de deskresearch ben ik zelf ook gaan checken of de dagen en tijden die aangeraden worden ook betrekking hebben op het platform van Home made chefs. Hieruit is naar voren gekomen dat Zaterdag slechtste dag is om op te posten. Op deze dag wordt om deze reden ook niet meer gepost. Verder zijn alle tijden die worden aangeraden op de dagen getest en is er gekeken naar welk tijdstip bij iedere dag past.
Naar mate de weken voorbij gingen ben ik erachter gekomen dat sociale media meer inhoud dan je in eerste instantie zou verwachten. Er wordt iedere dag gewerkt om alle posts zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken zodat je het optimale resultaat behaald. Door alle ervaring die ik heb opgedaan heb ik ontzettend veel inzicht gekregen in opstellen, onderzoeken, aanpassen en nog veel meer dat te maken heeft met sociale media.
Leerdoel 2
Bij dit leerdoel gaat het over het account thegoat_nl. Hierbij heb een rol gespeeld in het opstellen van de eerste posts en het aanmaken van het Instagram account. Ook heb ik de gekeken naar hoe de doelgroep het beste aangesproken kan worden zodat het account in de old american style overkomt en ook deze uitstraling heeft. Er is hierbij dus gelet op het taalgebruik, hashtags, afbeeldingen, etc.
Omdat het een nieuw account is zijn er nog geen eerdere resultaten waarmee vergeleken kan worden. Hierom wordt er gekeken naar het de meest recente en dan de post van 1 maand ervoor. Hieruit wordt dan opgemaakt of het percentage boven de 10% uitkomt.
Huidige aantal volgers: 985
likes en reacties op de meest recente post 1 januari: 95 likes + 7 reacties = 102
102 / 985 x 100 = 10,36%
Post 3 december:
Aantal volgers: 672
Likes en reacteis op de post van 3 december: 55 likes + 6 reacties = 61
61 / 672 = 9,08%
10,36 – 9,08 / 9,08 x 100 = 14,09%
De mijlpaal om in 1 maand met 10% te stijgen is behaalt. Hieruit kan worden opgemaakt dat er een positieve groei plaats vind. Er worden veel reacties geplaats en likes gegeven, ook blijft het aantal volgers vergroten.
Bij het bezig zijn met dit leerdoel was ik voornamelijk verrast. Ik vond dit ontzettend leerzaam omdat je je bezig houdt met iets dat vanaf de grond moet worden opgezet en nog geen duidelijk beeld heeft. Hierdoor was het erg interessant om mee te kunnen helpen met het opzetten van het kanaal en de sfeer te bepalen en hoe de doelgroep benaderd moest worden. Je merkt dat iedereen die erbij de betrokken werd een eigen visie heeft bij het zelfde idee. Dit zorgt voor vele diverse invalshoeken waarmee rekening gehouden moet worden. Dit zorgde ervoor dat er veel leuke ideeën naar voren kwamen. Het eindresultaat is ook iets om trots op te zijn.
Leerdoel 3
Nadat er een nieuw kader in is gegaan is er ook afgesproken om de tekst zakelijker te schrijven om er zo voor te zorgen dat het platform professioneler overkomt. Zo is er om deze reden ook een emote selectie gemaakt. Dit heeft alleen geen positief effect gehad. Er is te zien dat er vanaf 18 september ( 4 dagen nadat het nieuwe kader ingegaan is en de tekst zakelijker geschreven moest worden) een daling van reacties heeft plaats gevonden. Er is door de tekst minder aanspraak gedaan op het vragen en reageren van mensen, maar voornamelijk gefocust op de post zelf en minder op de doelgroep. Hoewel het aantal likes vrijwel het zelfde bleef, leverden de posts een minder resultaat op in vergelijking met de voorafgaande posts waar nog het oude kader werd gebruikt en een minder zakelijk tekst werd toegepast. Om de daling tegen te gaan ben ik vanaf de eerst van november fieldresearch gaan doen naar de tijden waarop gepost moet worden. Hierbij zijn de tijden die uit de deskresearch naar voren zijn gekomen toegepast bij de dagen waarop gepost wordt. Dit is gedaan om te kijken welke tijden op welke dagen aanslaan bij de doelgroep van Home made chefs. Zie de onderstaande afbeeldingen.


Hier is te zien dat er een aanzienlijke daling is in de tweede kolom ( de reacties ).

Zoals hierboven te zien is worden hier de tijden toegepast bij de verschillende dagen om te kijken welke tijden van toepassing zijn. Het valt ook snel op dat op de ene dag heel weinig engagement aanwezig is en op de andere dagen enorm veel. Hieruit kan op worden gemaakt welke dagen en tijden samengevoegd moeten worden en welke niet. Ook is te zien dat de zaterdag weg is gelaten. Hier is voor gekozen, omdat deze dag slecht presteerde.
Vanaf 1 december is er verder gegaan met het toepassen van de juiste tijden op de juiste dagen. Ondanks het toepassen hiervan zijn de resultaten nog steeds niet positief. Zie de onderstaande afbeelding.

Omdat de posts niet het gewenste resultaat toonden is voor gekozen om de gaskraan open te draaien. Alles ging in het teken staan van Home made chefs. Tijdens de feestdagen is hier vooral op ingespeeld. Zo zijn er tijdens de kerst nieuwe foto’s, een nieuw kader en nieuwe recepten de zelfde dag geschreven om zo content te posten die de doelgroep beter zou aanspreken. Ook is er een doelgroep analyse opgesteld om zo te kijken wie er aangesproken moet worden en wat hun interesses zijn.
Verder is ook maandelijks een hashtag selectie gemaakt om zo te kijken welke hashtags van toepassing zijn, populair zijn en tussen de 10k en de 100k gebruikers hebben. Wanneer deze onder de 10k zitten worden deze niet gebruikt omdat deze niet populair genoeg zijn, maar ook niet boven de 100k omdat deze te veel worden gebruikt. Hierdoor zal de post niet genoeg worden gezien en door het algoritme ergens onder aan de algemene Instagram pagina komen te staan.
Het algoritme heeft te maken met hoe goed jou posts presteren, dus het aatal likes, de reacties en het bereik.
De mijlpaal “Het aantal likes van de HMC Instagram pagina stijgt wekelijks met 1%, en er zal een stijging van 10% zij bij het totaal aantal profielbezoeken.” Is niet behaald. Wat mij opviel is , net als bij leerdoel 2, dat iedereen een eigen beleving en gedachte heeft bij het invullen van teksten onder posts. Hierdoor kunnen posts die ik bijvoorbeeld in planning zet met een tekst eronder door iemand anders in mijn omgeving als minder interessant worden gevonden. Duidelijk afspraken maken is hierom enorm belangrijk. Hoe gaat een posts eruit zien en hoe spreken we de doelgroep aan. Ook heb ik gemerkt dat het ontzettend belangrijk is om ook je eigen ingeving toe te passen. Ook wanneer een kanaal het goed doet kan er altijd gekeken worden naar andere mogelijkheden en invalshoeken. Zo blijf je jezelf vernieuwen en kom je uiteindelijk resultaten uit die je wel of juist totaal niet verwacht had.
Feedback leerdoelen, tussentijdse- en eindbeoordeling
Feedback leerdoelen - ontvangen van stagebegeleiders
Feedback leerdoel 1
De analyses zijn slechts enkele keren uitgevoerd ( of slechts enkele keren doorgestuurd naar Sterre & Joy), terwijl dit iedere week op de to do lijst stond. Daarnaast hebben wij ook gevraagd om n.a.v. de analyses een korte recap te sturen, met daarin de conclusies die getrokken kunnen worden a.d.h.v. de resultaten, deze zijn ook niet vaak uitgevoerd (of naar Sterre & Joy verstuurd). De planningen werden nu voornamelijk gemaakt op basis van de beschikbare beelden en niet op basis van feitelijke cijfers. We missen heel erg de conclusies die voortkomen uit de analyses (indien deze gemaakt zijn).
Feedback leerdoel 2
Ook hierbij is het van belang dat er analyses worden uitgevoerd, wat dat gedeelte betreft, zie feedback leerdoel 1. Daarnaast denken wij wel dat Rens ongeveer weet wat erbij komt kijken wanneer een social media pagina van 0 opgebouwd moet worden. Het zou denk ik wel helpen, wanneer hij hiervoor een soort stappenplan voor zichzelf opstelt en dit nog voor het einde van de stage laat checken door Sterre / Joy, zodat hij deze handvaten mee kan nemen in zijn verdere loopbaan.
Daarnaast vragen wij ons af of Rens zijn leerdoelen / het behalen hiervan kan onderbouwen. Wij zouden dit graag terug zien.
Feedback leerdoel 3
Wat betreft het onderzoeken of een post de juiste hoeveelheid interactie oplevert, zie feedback leerdoel 1 en 2. Rens maakte altijd de eerste opzet voor de planning, welke Sterre en Joy vervolgens checkten, waar nodig werd feedback toegevoegd. De feedback werd na enige tijd steeds beter opgepakt door Rens, maar we merkten wel dat we vaak dezelfde feedback moesten geven. Uiteindelijk werd dit wel opgepakt.
Rens heeft tijdens zijn stage ontzettend hard gewerkt en niets was te gek, waar we uiteraard heel blij mee zijn/ waren! Stagelopen in deze gekke tijd is sowieso al een grotere uitdaging dan stagelopen in een ‘normale’ tijd, waar wij ons ook zeker van bewust zijn. Gedurende de stage zijn de werkzaamheden van Rens ietwat gewijzigd, door een verschuiving in werkzaamheden bij ons intern. We willen graag nog aan Rens meegeven dat hij vaker voor zichzelf op mag komen, op een nette manier, en prioriteiten voor zichzelf moet stellen. Uiteraard begrijpen wij het wanneer hij tijd nodig heeft om aan zijn leerdoelen en verslagen te werken, maar dit moet hij zelf aangeven, anders gaat die tijd verloren in de drukte en hoeveelheid taken. Ook hebben wij Rens heel erg vrijgelaten, waardoor hij, denken wij, veel geleerd heeft, maar ook hier willen wij benadrukken dat hij meer voor zichzelf op moet komen, door te vragen of wij hem kunnen helpen met zijn leerdoelen of verslagen. Het vragen van feedback is ook iets wat Rens mee zou kunnen nemen in zijn verdere loopbaan. Hij neemt de feedback heel goed op, maar is niet heel nieuwsgierig naar waarom we bepaalde feedback geven.
Reflectie op de gegeven feedback
Hoewel niet alle feedback natuurlijk even positief is kan ik wel begrijpen waar het op gebaseerd is. De analyses heb ik wekelijks bijgehouden, maar heb ik niet wekelijks gedeeld, dit is dan ook zeker een aandachtspuntje. Ook het onderdeel waarop ik informeler kan zijn ben ik het mee eens. Wanneer ik fysiek met iemand spreek is het vaak informeler dan wanneer ik iemand iets met de mail stuur. Ik heb ook gemerkt dat binnen dit bedrijf er een informele sfeer hangt, maar via de mail geef ik zelf altijd liever de voorkeur aan om formeel te blijven, maar ik had hier zeker meer op in kunnen spelen door meer naar de bedrijfscultuur te leven. Ook zou ik inderdaad verder door kunnen vragen naar de reden waarom iets is doorgevoerd in plaats van vooral ja en nee te knikken. Hoewel dit in de loop van mijn stageperiode dit wel is verbeterd is dit nog wel een puntje waar meer opgelet kan worden. Plannen is ook iets waar ik nog steeds aan moet werken. Ik wil altijd graag alles voor iedereen doen, want ik vind het niet tof om nee te zeggen te gen iemand wanneer deze om mijn hulp vraagt. Verder ben ik tevreden ben de feedback. Ik heb in deze periode inderdaad hard gewerkt en van alles gedaan. Natuurlijk zijn er altijd verbeter puntjes, maar dit is ook de reden waarom je stage loopt.
Tussentijdse beoordeling



Reflectie op tussentijdse beoordeling
Ik kan mij goed vinden in de feedback die ik ontvangen heb. Hier heb ik het met mijn stagebegeleider ook over gehad. Doordat wij vrijwel iedere mag elkaar te maken hebben door de werkzaamheden zien wij elkaar werk en kan dit gecontroleerd worden. Er mag door mijzelf inderdaad wat meer initiatief getoond worden in het creëren van nieuwe content. Ook nadat er is afgesproken om Home made chefs in een nieuw jasje te steken is de input die geleverd moet worden ook anders dan de voorafgaande posts, hier kan ik ook meer opletten. Verder ben ik meer dan tevreden over de beoordeling, omdat dit pas het begin is van de stage heb ik aan werk ritme moeten wennen en ook het bedrijfscultuur moeten leren om er zo achter te komen hoe men hier te werk gaat. De punten die zijn aangewezen zijn aandachtspunten en hier ga dan ook hard aan werken om hier zo'n goed mogelijke ontwikkeling in te maken.
Eindbeoordeling




Reflectie eindbeoordeling
Ik kan mij vinden in de beoordeling die ik heb gekregen. Ik ben altijd al iemand geweest die goed op zichzelf kan werken en hier ook vaak de voorkeur aan geef. Dit zie ik ook terug in de beoordeling. Hierin wordt ook gezegd dat ik de informatie die ik onderzocht meer had kunnen delen. Ook ben ik met mijn eigen leerdoelen veel aan de slag gegaan, maar heb ik deze niet verder gedeeld met mijn stage, want ik vond dit een aparte tak die ik onderscheidde van de werkzaamheden die ik deelde op stage. Dit had achter af wel gedeeld kunnen worden zodat ik hier ook tijdens met stage feedback op kon vragen. De feedback die ik ontvangen heb tijdens mijn stage over mijn werkzaamheden heb ik altijd meegenomen om mij zo te verbeteren, maar ook hier had ik dieper op in kunnen gaan. Vaak snap ik wel waar de feedback over gaat en waar de persoon naar toe wilt, maar door verder te vragen laat je ook aan de ander zien dat je het begrijpt. Bij het puntje prioriteiten stellen ben ik mij wel veel in gaan verbeteren. In de loop van mijn stage heb ik alles tijdig afgekregen en heb ik aangegeven wanneer ik tijd had om opdrachten uit te voeren of niet, en ben ik altijd na gegaan of er een deadline was bij het uitvoeren van bepaalde taken.
Stage video
Hieronder staat de link die verwijst naar mijn stage video, ENJOY!
Acties onderzoek
Intro
Tijdens mijn derde jaar van mijn opleiding, Commerciële Economie, wordt er van je verlangt om het eerste semester stage te gaan lopen. De stageplek die ik gevonden heb heet Home made chefs. Zou houden zich bezig met een online foodplatvorm. Hier kan dagelijks content vinden en foodinspiratie opdoen. Aan is de taak gegeven om de sociale media kanalen en website bij te houden en te zorgen dat er interactie plaat vindt tussen Home made chefs en de doelgroep (iedereen die van koken houdt).
Tijdens de stageperiode wordt er van je verwacht om onder andere een actieonderzoek uit te voeren. Bij dit onderzoek wordt er gekeken naar de CTR (Click through ratio). In onderzoek wordt er bedoeld; hoeveel mensen klikken door naar de website aan de hand Instagram. Aan de hand van posts wordt er gekeken of dit bevorderd kan worden.
Er wordt gebruik gemaakt van zowel desk- als fieldresearch. Deskresearch wordt gebruikt om te kijken wanneer er gepost moet worden, hoe moet een post in elkaar gezet worden en waar moet opgelet worden. Fieldresearch wordt gebruikt om te kijken of de deskresearch van toepassing is en of de nieuwe bevindingen daadwerkelijk werken, zo ja dan wordt er mee doorgegaan, en anders wordende posts aangepast tot het een positief resultaat oplevert
Er wordt in totaal 4,5 maand lang stage gelopen, 100 dagen, om de gegevens betrouwbaar te laten zijn is er voor gekozen om iedere twee weken de resultaten te bekijken. Er is niet gekozen voor iedere maand omdat je hierdoor minder snel nieuwe ideeën en bevindingen kan doorvoeren en ook niet wekelijks omdat de resultaten dan nog kunnen veranderen.
Onderwerp actieonderzoek
Het onderwerp van het actieonderzoek en de vraag die beantwoord zal worden luidt als volgt;
“Wat is het momentele klikpercentage op de home made chef Instagram pagina, welke posts zorgen er voor dat dit percentage stijgt, en werkt het om populaire post na te bootsen in een ander jasje en deze dan te plaatsen? Zal het klikpercentage hierdoor stijgen?”
Er zal gewerkt worden met het sociale media kanaal van Home made chefs op Instagram. Hier kunnen duidelijk en eenvoudig de gegevens worden gevonden van de posts en nieuwe ideeën worden ingevoerd.
Bij iedere post post werd er wekelijks bijgehouden:
- Aantal likes
- Aantal reacties
- Aantal keer opgeslagen
- Aantal keer verstuurd
- Aantal profiel bezoekers
- Bereik per post
- Datum & tijd van post
- Onderwerp
Door dit overzicht ontstaat er voor iedere post een duidelijk overzicht. Welke post is populair en welke post is minder. Om vraag van het actie onderzoek te kunnen beantwoorden moet er gekeken worden naar:
- Wie is de doelgroep
- Welke interesses heeft de doelgroep
- Welke posts scoren beter
- Welke tijdstippen scoren goed
- Welke dagen scoren goed
In de afbeeldingen van Excel zijn de resultaten te zien van de posts. Vanaf 14 september is er een nieuw kader ingegaan. De achterliggende gedachten hierbij was om een professionelere uitstraling te krijgen. Zowel tekst als visueel werd er een verandering aangebracht. Teksten werden volwassener en zakelijker geschreven. Hierbij werd ook emote selectie gemaakt om ervoor te zorgen dat iedereen die met de posts te maken had wist welke emotes wel en welke niet gebruikt konden worden. Vanaf het moment dat het nieuwe kader in is gegaan is er niet meer gepost op de donderdag. Hiervoor is gekozen omdat deze dag volgens voorafgaand fieldresearch een dag is waar het resultaat van de post minder is in vergelijking met andere dagen.
De CTR vanaf 31 augustus tot en met 13 september was 7,80%, het aantal gebruikers in deze periode op de website waren 974 waarvan 76 afkomstig van Instagram.
In de eerste twee weken nadat de nieuwe kader en tekst waren ingegaan (14 t/m 30 sep) is de CTR gedaald naar 5,05%. Het aantal gebruikers op de website waren 1.049, waarvan 53 vanaf Instagram. Hoewel er minder mensen vanaf Instagram naar de website zijn gegaan, is het aantal gebruikers op de website met 7,70% gestegen.

Vanaf 1 oktober zijn er wekelijkse blogs online gekomen. Deze blogs hebben allemaal te maken van food, denk hierbij aan restaurants, weetjes over eten en drinken, etc. Omdat Home made chefs een platform ging worden waar niet alleen recepten te vinden zouden zijn, is er wekelijkse één á twee blogs online geplaatst. In de periode 1 oktober tot en met 14 oktober is de CTR gedaald naar 3,82%. Er waren in deze twee weken 1.022 gebruikers op de website, waarvan er 39 vanaf Instagram zijn. Dit is een daling van 2,57% van de gebruikers en 25% vanaf Instagram. Omdat het een nieuw concept was is dit nog twee weken door gegaan om te kijken of de invoering nog moest aanslaan bij de doelgroep. De enige verandering die er heeft plaatsgevonden is dat er meer blogs zijn geplaatst die te maken hebben met opkomende evenementen en feestdagen, bijvoorbeeld een Halloween blog. In de periode vanaf 15 tot en met 28 oktober is de CTR gestegen naar 5,57%. Het aantal gebruikers waren er 1.114, dit is een stijging van 9,00%. Hiervan waren er 62 afkomstig vanaf Instagram, dit is weer een stijging van 58,97%. Vanaf dit moment is de donderdag ingeruild met de zaterdag. Hiervoor is gekozen omdat de zaterdag per week slechter ging presteren en er nog steeds een bepaalde hoeveelheid per week gepost moest worden.
Om te kijken of er nog meer verandering in de resultaten zouden kunnen komen is vanaf 29 oktober gekeken naar de tijden waarop gepost. Er is met de desk- en fieldresearch gekeken naar welke tijden op gepost wordt. Bij iedere week zijn er nieuwe tijden toegepast om zo te kijken of dit invloed had op de populariteit van de posts.

Als eerste is er gekeken naar het tijdstip 21.00 uur. Dit was een tijdstip dat het op vrijdag vrij goed deed. Hieruit is naar voren gekomen dat er op dinsdag, woensdag en donderdag niet om 21.00 geposts moet worden. In de resultaten was duidelijk te zien dat deze dagen op dit tijdstip minder presteerde dan andere dagen. Dit was in de week van 2 november tot en met 8 november getest.
De week hierop volgend, 9 tot en met 15 november, is er getest met het tijdstip 10.00 s ’ochtends. Dit tijdstip werd voor de zondag aangeraden (Coosta, 2020). Op zondag leverde dit een gewenst resultaat op, om te kijken of dit ook zou werken bij de andere dagen is dit in deze week getest. Naar voren is gekomen dat er op maandag en vrijdag niet op dit tijdstip gepost moet worden, want deze dagen leverden een minder resultaat.
De CTR in de twee weken is gedaald naar 2,67%. Het aantal gebruikers is ook gedaald naar 1.011, hiervan waren er 27 vanaf Instagram. Vanwege de fieldresearch met de tijden was dit resultaat te verwachten. Hieruit kon worden opgehaald dat deze tijden niet de beste tijden waren om op te posten.
16 tot en met 22 november was de week waar gekeken werd naar de tijd 17.00. Normaliter werd er op dinsdag om 17.00 gepost, want dit kwam uit de deskresearch als een populair tijdstip. (Coosta, 2020) De woensdag, donderdag, vrijdag en zondag kwamen als flink wat negatiever naar voren. Op deze dagen wordt hierom ook niet meer op dit tijdstip gepost.
23 tot en 29 november. Vanaf de 23 is er besloten om op zondag constant om 10.00 te blijven posten. Dit was het tijdstip dat het beste resultaat behaalde. Verder werd er de rest van de week om 05.00 gepost. Dit was ook een tijdstip dat werd aangeraden op de dinsdag. Naar voren is gekomen dat de dinsdag goed presteerde, maar de andere dagen zeer slecht. Dit was dus ook een tijdstip waar niet op gepost moest worden, op de dinsdag na.
In deze twee weken is de CTR gestegen naar 4,21 %. Het aantal gebruikers op de website is gestegen naar 1.093 waarvan er 46 vanaf Instagram. De stijging is op te maken uit het feit dat het tijdstip 17.00 uur beter presteerde dan de 21.00 uur.

Vanaf 1 december zijn de tijden aangehouden van de deskresearch, deze tijden kwamen ook positiever naar voren uit de fieldresearch. In de eerste twee weken waren de resultaten van de posts een stuk verslechterd. De posts die deze maand online zijn gekomen waren vrijwel allemaal in de sfeer van kleine een gemakkelijke hapjes, blogs over chocoladeletters en feestsferen. Ondanks de verslechterde resultaten op de posts is de CTR toch gestegen naar 4,82%. Het aantal gebruikers is lichtelijke gedaald naar 1.037, hiervan waren er 50 afkomstig vanaf Instagram. Hieruit is op te maken dat de kleinere recepten en de feestblogs toch goed aanslaan op de website, maar op Instagram geen aanleiding geven om een like achter te laten of te reageren.
In de tweede week van december is de gaskraan opengedraaid. Dit komt omdat het aantal volgers van Home made chefs op Instagram ook daalde. Er zijn hierom posts en recepturen gemaakt die in het teken stonden van de kerst, oud en nieuw en de goede voornemens. Wat opviel is dat het bereik van de posts vrijwel allemaal 1000 meer waren dan in de weken daarvoor. Meer mensen zien hierdoor de post. Dit was ook te merken. Hoewel de CTR in deze twee weken gedaald is naar 2,98%, zijn het aantal gebruikers gestegen naar maar liefst 1.378. Hiervan waren er 41 vanaf Instagram afkomstig.


De populairste recepturen per maand
September:
- Sambal recept
- Wok appeltaartjes
- Beschuit tosti met nutella en aardbei
Oktober:
- Coq au vin
- Tosti noorse zal met dille
- Acai bowl met verborgen groente
November:
- Gepocheerde peer met vanille ijs
- Favoriete HMC tosti’s
- KitchenAid smoothie (persoon op de foto)
December:
- Unox weggeefactie (persoon op de foto)
- Taarten voor de feestdagen
- Pulled pork broodje
Wat hierbij opviel:
- sambal recept is enorm populair
- Kleine gerechten zoals tosti's vinden mensen interessant
- Ontbijt bowls zijn gewild
- Foto’s met mensen worden meer gezien
- Weggeefacties generen enorm veel reacties
- Nagerechten zijn populair
- Top 10 gerechten worden veel gelezen
Doelgroep – Home made chefs
Geslacht:
Mannen en vrouwen
Dominante geslacht hierbij is het vrouwelijke geslacht. De voornaamste mensen die reageren, liken en de posts zien zijn van het vrouwelijke geslacht.
Mannen 34,2%
Vrouwen 65,8%
Leeftijd:
18 tot en met 65+
18-24 = 6,45%
25-34 = 25,35%
35-44 = 13,36%
45-54 = 11,98%
55-64 = 24,88%
65+ = 17,97%
Inkomsten:
Middenklasse
Hobby & Interesses – Waar gebruikers ook op zoeken:
32,64% - Affiniteit
Food & Dining / Cooking Enthusiasts / 30 Minute chefs
Shoppers / Value shoppers
26,71% - In-markt-segment
Gifts & occasions / Holiday Items & Decorations
Real Estate / Residential – Properties / Residential Properties ( for sale)
31,16% - Overig
Food & Drinks / Cooking & Recipes
Arts & Entertainment. Celebrities & Entertainment News
Interesse in koken en het zoeken naar nieuwe en bestaande recepturen. Staan graag in de keuken. Vinden het belangrijk dat er altijd iets lekkers en/of nieuws op tafel staat. Entertainment – beroemdheden – Gifts – Shoppen – Real Estate
Dit kan gecombineerd worden met posts, meer met influencers werken, blogs, weggeef acties, etc.
Locatie:
Noord-Brabant, Zuid- en Noord-Holland 62% van onze gebruikers komt uit deze provincies. 92,58% komt uit Nederland. De overige 7,42% komt voornamelijk uit België.
Wat bieden wij hun
Dagelijkse foodcontent of food relateerde content dat de lezer informeert en/of vermaakt.






Conclusie
“Wat is het momentele klikpercentage op de home made chef Instagram pagina, welke posts zorgen er voor dat dit percentage stijgt, en werkt het om populaire post na te bootsen in een ander jasje en deze dan te plaatsen? Zal het klikpercentage hierdoor stijgen?”
De CTR van Home made chefs was 7,80% en is momenteel 2,98%, dus nee het klikpercentage is door het na bootsen van populaire posts en te kijken welke posts het goed doen niet gestegen.
Hoewel dit eruit ziet als een enorme verslechtering is het aantal gebruikers van de website gestegen van 974 per twee weken naar 1.378 per twee weken. Dit is een stijging van 41,48%. Het doel van Home made chefs is om zoveel mogelijk mensen naar hun website te halen. Hier is dus al een hele hoop in verbeterd. De Instagram pagina wordt ook gezien als een hulpmiddel om mensen naar de website door te sturen.
Uit de resultaten is op te halen dat de doelgroep van Home made chefs voornamelijk vrouwen zijn die tussen de 25-34 en 55-64 jaar zijn. Hun interesses zijn; eten, koken, shoppen, entertainment, cadeaus, beroemdheden en vastgoed en zijn grotendeels wonend in Nederland.
De aangeraden dagen en tijdstippen waarop gepost zou moeten worden zijn:
- Maandag – 21.00 of om 13.00
- Dinsdag – 05.00 of om 17.00
- Woensdag – niet posten
- Donderdag – 10.00
- Vrijdag – 21.00
- Zaterdag – niet posten
- Zondag – 10.00
De onderwerpen die als het meest populair naar voren gekomen zijn:
- Saus recepturen
- Kleine gerechten zoals tosti’s
- Ontbijt bowls
- Foto’s met mensen
- Weggeefacties
- Nagerechten
- Lijst met de top 10 gerechten
Om je doelgroep goed aan te spreken moet rekening worden gehouden met hun interesses en hobby’s. Er is zo naar voren gekomen dat een weggeef actie het enorm goed doet omdat mensen dit als een cadeau zien. Ook foto’s mensen bekende mensen of chefs doen het beter bij de doelgroep. Mensen vinden het leuker om iemand met het recept op de foto te zien dan alleen maar het gerecht zelf, ook hier speel je meteen in op de interesses en hobby’s van de doelgroep.
Bedrijfscommunicatie
Bedrijfsproducten
Product 1
Tijdens het lopen van mijn stage ben ik aan de slag gegaan met mogelijke bedrijfsproducten. De producten die van toepassing zijn op het bedrijf hebben te maken met sociale media en de website. Hierom heb ik gekozen om de producten te combineren met mijn werkzaamheden. De producten waarmee ik aan de slag ben gegaan zijn bestaande en nieuwe sociale media kanalen, nieuwe blogs en nieuwe posts voor op sociale media. In totaal heb ik meerdere bedrijfsproducten gemaakt en ook online gezet.
Als eerste de Home made chefs sociale media en website pagina. Hierop ben ik in de loop van mijn stage mee bezig geweest. Ik heb hiervoor gekozen omdat Home made chefs een online food platform is dat via dit kanaal zich uit naar bestaand- en potentiele klanten. Op dit kanaal zijn de posts te vinden die te maken hebben met eten. Denk hierbij aan blogs, recepturen en handige keukengerei. Tijdens mijn stage ben ik ook aan de slag gegaan met het actie onderzoek om erachter te komen welke posts aanslaan bij de doelgroep, op welke tijdstippen gepost moet worden, wie de doelgroep is en wat hun interesses zijn. Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de posts op een zo effectief mogelijke manier kunnen worden toegepast en het beste resultaat behalen. https://www.instagram.com/homemadechefsnl/
De posts van blogs, recepturen en weetjes zijn hieronder te vinden. Diverse foto’s heb ik samen met de fotograaf en de chef gemaakt. Verder zijn de recepturen en blog ook te vinden op website. www.homemadechefs.nl






Product 2
Buiten dit platform heb ik ook meegeholpen aan een ander bedrijfsproduct. Dit product is ook een online foodplatform. Het kanaal gaat te werk onder de naam Thegoat_nl. De rol die ik heb gespeeld is het opzetten van het sociale media kanaal Instagram. Ook heb ik de eerste ingeving gegeven over hoe mogelijke posts eruit zouden kunnen komen te zien, hoe de doelgroep moet worden aangesproken, welke hashtags er gebruikt zouden moeten worden en met welke toon er gesproken moet worden om op de juiste manier over te komen. ( the old american style )
Ik heb voor dit product gekozen omdat het aan mij werd gevraagd om hieraan mee te helpen. Ik met de ervaring vanuit mijn opleiding de eerste stappen zetten om het kanaal op te starten en daarna verder te onderhouden.
Vanwege corona is dit jammer genoeg niet helemaal zo gegaan als dat ik gehoopt had. Ik heb het kanaal wel opgezet en de eerste posts online gezet, maar mijn werkzaamheden zijn veranderd waardoor dit uiteindelijk door een nieuwe werknemer over werd genomen.
Hieronder zie je een aantal foto’s die ik heb geselecteerd en in een post heb omgezet. Ook is de tekst te zien en het eerste beeld van de Instagram pagina.



Product 3
Verder heb ik het sociale media kanaal van taste more aangepakt. Dit was een bestaand kanaal waar al een hele tijd niks meer werd gedaan. Ik heb hiervoor gekozen omdat Taste more door corona stil is komen te staan en hierdoor nog steeds in contact zou komen met haar huidige en nieuwe klanten. Voor dit kanaal ben ik post op gaan stellen, oude foto’s naar boven gehaald om de volgers te herinneren wat wij al hebben gedaan qua evenementen en ben ik aan de slag gegaan om nieuwe volgers te behalen. Dit heb ik gedaan door de posts zo op te stellen dat zij hoger in het algoritme van Instagram terecht komen. Dit doe je door de juiste hashtags te gebruiken, de juiste emotes, tekst en foto’s te gebruiken. De hashtags, emotes en tekst heb ik d.m.v. deskresearch opgesteld en aan de hand hiervan heb ik de posts opgesteld.
Ook hierbij heb ik het kanaal verder uit handen gegeven aan de nieuwe werknemer. Vanwege corona en mijn nieuwe werkzaamheden kon ik hier niet meer verder aan werken.


Product 4
Als laatste ben ik voor Home made chefs aan de slag gegaan met het maken van een nieuwsbrief. Er bestond al een nieuwdbrief maar deze is verouderd en er was ook vraag naar een nieuwe vanuit het bedrijf zelf. Deze brief ontvangt de doelgroep wekelijks in zijn of haar mail box. Hierin staan meerdere recepten waar je de hele week mee vooruit kan komen. Zo wordt het voor onze gebruikers heel eenvoudig gemaakt om te kijken wat ze willen koken. Zij hoeven nu ook niet zelf meer de website op te zoeken om een leuk recept te vinden, want wij zorgen ervoor dat de recepturen naar hun komen.
In de nieuwsbrief wordt kort verteld wat het thema is van die week en wat men kan verwachten, maar er wordt niet te veel weggeven zodat de lezer nieuwsgierig blijft en door gaat klikken op de link en terecht komt op onze website. Hier vinden zij dan de recepturen van de des betreffende week.
Zoals te zien is het logo verwerkt in de post zodat de lezer constant zien met wie ze te maken hebben. Worden er meerdere gerechten laten zien zodat de klant een idee krijgt wat de pot schaft. De balk met de link naar de website is duidelijk te zien onder de tekst, hierdoor wordt de lezer er naar toe getrokken en zijn de sociale media kanalen duidelijk weergegeven zodat mensen ook hier naar toe verwezen worden, zo zouden er ook meer kijkers en volgers gegenereerd worden naar de sociale platformen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb